Tak wynika z wyroku Trybunału Sprawiedliwości w Luksemburgu w sprawie brytyjskiej spółki Sporting Odds Ltd przeciwko węgierskiemu fiskusowi (C - 3/17)
Grzywna za brak koncesji
Sporting Odds ma zezwolenie na organizację w Internecie gier losowych, w tym gier kasynowych, w Zjednoczonym Królestwie. W 2016 r. węgierski organ podatkowy stwierdził, że spółka oferowała usługi gier losowych także w Internecie na Węgrzech, choć nie miała koncesji i zezwolenia wymaganych przez węgierskie przepisy. Za to naruszenie węgierska skarbówka ukarała Sporting Odds grzywną w wysokości 3 500 000 forintów węgierskich (ok. 11 260 euro).
Sporting Odds zaskarżyła tę decyzję do sądu administracyjnego w Budapeszcie. Podniosła, że węgierskie uregulowanie dotyczące gier losowych w Internecie, zwłaszcza gier w internetowych kasynach, jest sprzeczne z prawem Unii.
Przed wydaniem rozstrzygnięcia węgierski sąd nabrał wątpliwości, czy krajowe przepisy o grach w kasynach tradycyjnych i internetowych są zgodne z unijną zasadą swobody świadczenia usług. Postanowił zapytać o to Trybunał w Luksemburgu.
Państwo może zarabiać na grach
W ogłoszonym 28 lutego 2018 r. wyroku Trybunał stwierdził najpierw, że nie można uznać za sprzeczną z zasadą swobody świadczenia usług sytuacji, w której monopolem państwa objęte są tylko niektóre rodzaje gier losowych (m.in. zakłady sportowe i konne), podczas gdy inne (gry w kasynach tradycyjnych i internetowych) mogą być organizowane przez prywatnych operatorów, jeśli tylko posiadają stosowne zezwolenia.
- Taki dualny system sam w sobie nie wpływa negatywnie na możliwość realizacji przez monopol państwowy założonego w nim celu, jakim jest przeciwdziałanie uzależnieniu obywateli od hazardu - uznał TSUE.
W jego ocenie fakt, że taki dualny system dąży również do generowania dodatkowych dochodów budżetowych i wspierania kontrolowanej ekspansji działalności gier losowych, także nie podważa jego zgodności z prawem Unii pod warunkiem, że system ów rzeczywiście zmierza do osiągnięcia tych celów. Skontrolować to powinien węgierski sąd.
W konsekwencji Trybunał stwierdził, że dualny system organizacji rynku gier losowych na Węgrzech jest zgodny z prawem Unii.
Tort nie tylko dla swoich
Natomiast przewidziana w węgierskich przepisach możliwość uzyskania zezwolenia na organizację gier w kasynach internetowych wyłącznie przez operatorów prowadzących koncesjonowane kasyno znajdujące się na terytorium Węgier, to dyskryminujące ograniczenie.
- Tak radykalne ograniczenie zasady swobody świadczenia usług nie może być uzasadnione celami porządku i zdrowia publicznego, na które powołuje się rząd węgierski, ponieważ osiągnięcie tych celów byłoby możliwe poprzez mniej restrykcyjne środki - uważa Trybunał.
Trybunał odniósł się do jeszcze jednej kwestii: czy Węgry zapewniają - w sposób niedyskryminujący - spełnienie przez operatorów wstępnego warunku do uzyskania zezwolenia na internetowe kasyno, czyli posiadanie koncesji na prowadzenie tradycyjnego kasyna. TSUE przypomniał swój ubiegłoroczny wyrok w sprawie maltańskiej spółki Unibet International (C-49/16), w którym stwierdził, już w innym kontekście, niezgodność z prawem węgierskich przepisów dotyczących dostępu do umów koncesyjnych umożliwiających organizację gier losowych w Internecie. Chociaż bowiem węgierskie prawo przewiduje możliwość organizacji przetargów w celu zawarcia umów koncesyjnych, to przetargi takie nie zostały jeszcze na Węgrzech przeprowadzone. Druga sprawa: państwo węgierskie może zawierać umowy koncesyjne nawet bez przetargów wyłącznie z „wiarygodnym" operatorem gier losowych. Taki zaś powinien wcześniej wykonywać przez 10 lat działalność w zakresie organizacji gier losowych na Węgrzech. To wprowadza odmienne traktowanie, bo wymóg ten stawia operatorów gier losowych mających siedzibę w innych państwach członkowskich w mniej korzystnej sytuacji niż operatorów krajowych.
W tych okolicznościach Trybunał orzekł, że zarówno węgierskie przepisy dotyczące udzielania koncesji na prowadzenie tradycyjnych kasyn jak też węgierskie przepisy dotyczące organizacji gier w kasynach internetowych są niezgodne z zasadą swobody świadczenia usług.
sygn. akt C - 3/17
Jak jest z e-hazardem w Polsce?