Aktualizacja: 12.02.2025 20:59 Publikacja: 21.01.2025 05:00
Foto: Bloomberg
Po bolesnym dla polskiej branży transportowej 2024 roku, właśnie rozpoczęty 2025 rok nie wydaje się łatwiejszy. – Przedsiębiorców czeka zwiększenie płacy minimalnej, kolejne kraje wdrożą podwyżki myta, a wiele firm będzie zmuszonych przesunąć koszty wymiany tachografów na kolejny rok – przewiduje firma Transcash, obsługująca finanse branży TSL (transportu, spedycji i logistyki).
Ożywienia w usługach transportowych raczej trudno się spodziewać. Polscy przewoźnicy zajmujący się międzynarodowym transportem drogowym towarów, dominujący na unijnym rynku, będą zwłaszcza odczuwać kłopoty gospodarki niemieckiej, skąd pochodzi duża liczba kierowanych do nich zamówień. Już w ubiegłym roku spadkowi zleceń towarzyszył drastyczny wzrost cen paliw i spadek kursu euro, ciągnący w dół przychody branży.
Już od pierwszych tygodni 2025 r. firmy zaczęły wdrażać tegoroczne plany rekrutacji. Liczba ofert na portalach pracy w styczniu mocno przebiła wyniki grudnia i była nawet większa niż rok wcześniej.
Podaż mieszkań wystrzeliła, ceny przestały rosnąć. Oferujący lokale z drugiej ręki godzą się na obniżki, czasem nawet o kilkanaście procent. Klienci nie spieszą się jednak z transakcjami. Minął czas, gdy nieruchomości sprzedawały się bez wysiłku.
A gdyby tak skrócić tydzień pracy w Polsce, ale jednocześnie podnieść wiek emerytalny? Pomysł ma zwolenników, ale generalnie eksperci z Panelu Ekonomistów „Rzeczpospolitej” nie są przekonani do takiej transakcji wiązanej.
Handlowcy są największymi pesymistami w polskim biznesie, a ten rok zapowiada się dla nich jako kolejny pełen wyzwań. Dla odmiany pozytywnie w przyszłość patrzy choćby sektor nieruchomości.
Prognozy gospodarcze dla Niemiec są obecnie raczej kiepskie, a po wyborach parlamentarnych możemy mieć okres podwyższonej niepewności politycznej. Nie wiadomo ciągle, czy prezydent USA Donald Trump nie wprowadzi jednak ceł.
We czwartek 13 lutego z dwóch lotnisk obsługujących Brukselę - Zaventem i Charleroi - nie odleci ani jeden samolot. Powodem jest strajk transportowców.
- Regulacje emisji CO2 z samochodów warto zmienić. Jeżeli się tym nie zajmiemy, bardzo szybko europejski sektor samochodowy przestanie być europejski - mówi sekretarz stanu w Ministerstwie Klimatu i Środowiska Krzysztof Bolesta.
Przewozy towarowe na liniach CPK będą trudne do realizacji, ale budowa linii szybkich kolei odciąży istniejącą sieć i zwiększy jej dostępność dla pociągów towarowych.
Rada nadzorcza LOT wybrała Michała Fijoła na prezesa. Tę posadę stracił 26 listopada 2024 r. Czyli w dniu, kiedy zaczęła się konsolidacja aktywów lotniczych, które przeszły z Ministerstwa Aktywów Państwowych do Ministerstwa Infrastruktury.
Więcej szybkich dróg, zmodernizowane linie kolejowe czy rozbudowa zdolności przeładunkowych portów przyciągnie nowych inwestorów i da nowy impuls do rozwoju polskiej gospodarki.
Ukraiński rząd przewiduje, że transport drogowy będzie już na stałe odbywał się bez zezwoleń w przewozach do Unii Europejskiej.
Czy Polska rzeczywiście zbuduje Centralny Port Komunikacyjny? Jakie są plany rządu w sprawie nowych kolei, autostrad i przyszłości LOT-u? W najnowszym odcinku podcastu „Rzecz w tym" Bogusław Chrabota rozmawia z Maciejem Laskiem, wiceministrem infrastruktury odpowiedzialnym za CPK. Gość zdradza, jakie są terminy, finansowanie i największe wyzwania tej gigantycznej inwestycji. Czy rzeczywiście już budujemy? A może projekt jest tylko wizją?
Chiny są nie tylko największym eksporterem dóbr, zamierzają zostać także wiodącym przewoźnikiem morskim.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas