Aktualizacja: 21.01.2025 08:01 Publikacja: 21.01.2025 05:00
Foto: Bloomberg
Po bolesnym dla polskiej branży transportowej 2024 roku, właśnie rozpoczęty 2025 rok nie wydaje się łatwiejszy. – Przedsiębiorców czeka zwiększenie płacy minimalnej, kolejne kraje wdrożą podwyżki myta, a wiele firm będzie zmuszonych przesunąć koszty wymiany tachografów na kolejny rok – przewiduje firma Transcash, obsługująca finanse branży TSL (transportu, spedycji i logistyki).
Ożywienia w usługach transportowych raczej trudno się spodziewać. Polscy przewoźnicy zajmujący się międzynarodowym transportem drogowym towarów, dominujący na unijnym rynku, będą zwłaszcza odczuwać kłopoty gospodarki niemieckiej, skąd pochodzi duża liczba kierowanych do nich zamówień. Już w ubiegłym roku spadkowi zleceń towarzyszył drastyczny wzrost cen paliw i spadek kursu euro, ciągnący w dół przychody branży.
Polska prezydencja chce planu obniżenia cen energii w UE. Na jej zamówienie MFW opracował raport, w którym zaleca integrację rynku energii.
Pierwszy całkowicie elektryczny model Suzuki został właśnie zaprezentowany w Mediolanie. Produkcja e VITARY rozpocznie się wiosną przyszłego roku, a zapewne latem zobaczymy pierwsze egzemplarze na naszych drogach.
Tłumu chętnych na mieszkania w 2024 roku nie było. Zniechęcały wysokie ceny i drogie kredyty. Malejący popyt wymusił korekty cen i na rynku pierwotnym, i na wtórnym. W tym roku będzie łatwiej o okazję. Możliwe są kilkuprocentowe przeceny.
Rynek pracy pod wpływem AI przejdzie dużą transformację. Sztuczna inteligencja odbierze ludziom część wykonywanej przez nich pracy, ale też stworzy nowe możliwości. Warto więc przygotować się do tej zmiany i zdobywać nowe umiejętności.
Konflikt zbrojny jest głównym zagrożeniem dla świata w 2025 r. Za nim na liście największych ryzyk są gwałtowne zjawiska pogodowe, dezinformacja, polaryzacja społeczna, cyberataki. Globalny krajobraz pozostanie niespokojny co najmniej do 2035 r.
Łatwy w obsłudze, bezpieczny, uniwersalny. Taki powinien być dobry program księgowy i tym właśnie charakteryzuje się Mała Księgowość. Od wystawiania faktur, przez rozliczanie podatków i składek, po zarządzanie magazynem – wszystkie te zadania znacznie ułatwia nasz program.
Ogólne trendy na rynku pracy, niedobór wykwalifikowanej kadry i rosnąca odpowiedzialność – to czynniki przemawiające za dalszym wzrostem wynagrodzeń menedżerów.
Dobry program księgowy to podstawa funkcjonowania biura rachunkowego. Jego podstawowym zadaniem jej ułatwienie i przyspieszenie pracy księgowych. Dzięki temu, że program wykonuje podstawowe, powtarzalne zadania, profesjonaliści mogą się skupić na bardziej skomplikowanych zadaniach, lub zaoferować swoje usługi większej liczbie klientów.
Służba w wojskach kolejowych w czasach PRL nie była represją – tak uważa resort rodziny i polityki społecznej. Dlatego nie będą oni traktowani tak samo jak ci, którzy byli kierowani do brygad budowlanych, kamieniołomów lub kopalni.
Alvin Gajadhur, doradca społeczny Prezydenta RP, a także były minister infrastruktury w rządzie Mateusza Morawieckiego i były główny inspektor transportu drogowego, usłyszał w poniedziałek zarzuty bezprawnego udostępnienia wiadomości służbowych.
Aż cztery na dziesięć rodzin nie korzystało w ostatnim roku z transportu publicznego. W Lubuskiem, na Mazowszu, Opolszczyźnie, w Świętokrzyskiem i w Wielkopolsce była to nawet co druga rodzina.
Możliwe, że do austriackiego rządu wejdzie FPÖ, które od lat zapowiada zniesienie opłat za CO2. W Niemczech słychać podobne głosy. Czy UE czeka przełom w polityce klimatycznej?
Trwają dyskusje jak finansować rozwój infrastruktury transportowej w UE. Ministerstwo Infrastruktury ma skrystalizowane poglądy na potrzeby Polski.
Park logistyczny w sąsiedztwie warszawskiego lotniska zaoferuje 11 tys. mkw. powierzchni. Obiekt ma być gotowy w lecie tego roku.
Obok KDP będzie tańsza oferta. Między Łodzią a Warszawą będzie kursował AeroExpress: co pół godziny, a w szczycie co 15 minut. Ma być podstawowym środkiem transportu między Warszawą, Łodzią i CPK – zapowiada Piotr Rachwalski, członek zarządu CPK.
Do lotów do Izraela wracają właśnie Wizz Air i linie z Grupy Lufthansy. LOT i większość dużych linii z UE i Bliskiego Wschodu już tam są. Izraelczycy mają tylko kłopot z bezpośrednimi podróżami do USA, bo bilety są bardzo drogie.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas