Aktualizacja: 21.03.2025 17:19 Publikacja: 13.02.2025 04:53
Pracownicy montują drzwi samochodowe do VW Golfów na linii montażowej w fabryce Volkswagen AG w Wolfsburgu
Foto: Bloomberg
Coraz mocniej zaczyna się chwiać perspektywa zakazu sprzedaży samochodów spalinowych, jaka od 2035 r. miała pozwolić na wprowadzanie na rynek wyłącznie aut bezemisyjnych. Do zmian kontrowersyjnych planów ma przekonywać m.in. polska prezydencja w UE.
– Regulacje emisji CO2 z samochodów warto zmienić. Jeżeli się tym nie zajmiemy, bardzo szybko europejski sektor samochodowy przestanie być europejski – powiedział sekretarz stanu w Ministerstwie Klimatu i Środowiska Krzysztof Bolesta w rozmowie z „Rzeczpospolitą”.
Liderem branży jest Budimex, który obecnie realizuje 27 kontraktów o wartości 11,3 mld zł. Na drugim miejscu jest Mirbud z portfelem 19 umów wartych niemal 9,8 mld zł – wynika z danych Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Branża motoryzacyjna ma za sobą trudne lata, a 2025 r. też będzie pełen wyzwań. W obliczu narastających napięć geopolitycznych sektor musi mocno postawić na innowacje, w tym na AI.
W branży e-handlu pojawia się nowy trend – conversational commerce, czyli zakupy wyszukiwane wprost w chatbotach AI. Wiele rodzimych firm nie popłynie jednak na fali boomu, bo nie ma nawet swojej strony w sieci.
Sztuczna inteligencja rewolucjonizuje branżę jubilerską, usprawniając projektowanie, produkcję i sprzedaż biżuterii. Czy nowoczesna technologia na zawsze odmieni ten sektor?
Przesłanki i czynniki efektywnego wdrażania projektów OZE przez JST uwzględniające kwestie ekonomiczne, środowiskowe i społeczne.
Trwający od lat negatywny trend odchodzenia kierowców z zawodu wyhamował, a tradycyjni taksówkarze znów siadają za kółko. Branżą ponownie mogą jednak wstrząsnąć przepisy o pracy platformowej.
Jazda na motocyklu to z całą pewnością wielka przyjemność, o czym zaświadczy każdy, kto chociaż raz miał okazję – legalnie, podkreślmy – poprowadzić maszynę na dwóch kołach.
Nowoczesne samochody mają funkcję hamulca awaryjnego, której prawie nikt nie zna. Wyjaśniamy technologię, która może uratować życie w nagłych wypadkach.
Branża motoryzacyjna ma za sobą trudne lata, a 2025 r. też będzie pełen wyzwań. W obliczu narastających napięć geopolitycznych sektor musi mocno postawić na innowacje, w tym na AI.
Chcę, żeby za pięć lat, kiedy ktoś zapyta przechodnia na ulicy, co to jest BYD, ta osoba odpowiedziała: to firma europejska. I żebyśmy byli tu postrzegani jako firma technologiczna. Wtedy będę szczęśliwa – mówi Stella Li, wiceprezes chińskiej BYD Co. Ltd.
Akcje chińskiego koncernu BYD zyskiwały we wtorek na giełdzie w Hongkongu nawet 11 proc. Spółka ogłosiła, że ma technologię ultraszybkiego ładowania samochodów elektrycznych.
Grupa Stellantis złożyła w USA zaskakujący wniosek patentowy. Chodzi o układ wydechowy do samochodów elektrycznych.
Luty 2025 roku przyniósł zastopowanie długotrwałego, trwającego nieprzerwanie przez 19 miesięcy wzrostu importu używanych samochodów.
Polski rynek motoryzacyjny przechodzi dynamiczne zmiany, a liczba rejestracji pojazdów niskoemisyjnych bije kolejne rekordy. W 2024 roku liczba nowo zarejestrowanych samochodów hybrydowych wzrosła o 34,63%, osiągając 197 951 sztuk, podczas gdy rejestracje pojazdów elektrycznych wyniosły 23 445 sztuk, notując niewielki spadek o 1,69% względem 2023 roku.
Przemysł samochodowy ma poprawić konkurencyjność, zwłaszcza wobec Chin. Największe ugrupowanie w europarlamencie domaga się cofnięcia zakazu sprzedaży aut spalinowych po 2035 r.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas