Reklama
Rozwiń
Reklama

Henryk Walczewski: Nowoczesne sądy potrzebują komunikacji elektronicznej

Cechy i przymioty cyfrowe nie pasują do wymierzania sprawiedliwości, ale są nadzwyczaj użyteczne i przydatne jako środek komunikacji

Publikacja: 31.08.2022 11:29

Henryk Walczewski: Nowoczesne sądy potrzebują komunikacji elektronicznej

Foto: Adobe Stock

Do języka pojęć prawniczych zostało wprowadzone pojęcie „elektroniczne postępowanie”, co jest w istocie mylące. Bo jak na razie nie sądzi żaden „mózg elektronowy” i prawdopodobnie nigdy tak się nie stanie.

Istotą sądzenia jest bowiem zbieranie faktów, potem ich porządkowanie i ocena, aby dojść do formułowania wniosków pozwalających na powzięcie końcowej decyzji. Cały ten proces jest oparty na porządkowaniu, wartościowaniu i ocenach. W praktyce polega to na oddzielaniu rzeczy ważnych od nieważnych, od mających znaczenie dla sprawy od nieistotnych w sprawie. Tak poczynione ustalenia są przedmiotem wartościowania, czyli przypisywania im większego lub mniejszego wpływu na sprawę. Otrzymane w ten sposób fakty i relacje między nimi są poddawane ocenom, na podstawie których zapaść może wymagana w sprawie decyzja.

Pozostało jeszcze 93% artykułu

PRO.RP.PL i The New York Times w pakiecie!

Podwójna siła dziennikarstwa w jednej ofercie.

Kup roczny dostęp do PRO.RP.PL i ciesz się pełnym dostępem do The New York Times na 12 miesięcy.

W pakiecie zyskujesz nieograniczony dostęp do The New York Times, w tym News, Games, Cooking, Audio, Wirecutter i The Athletic.

Sądy i Prokuratura
Agata Łukaszewicz: Nudy nie ma i nie będzie
Sądy i Prokuratura
Jarosław Matras: Najgorsze jest debatowanie o tym samym bez końca
Sądy i Prokuratura
Swoboda wypowiedzi i demitologizacja przywracania praworządności
Sądy i Prokuratura
Ostrożność mocno wskazana
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Sądy i Prokuratura
Prawo to sztuka wymagająca dobrej prezentacji
Materiał Promocyjny
eSIM w podróży: łatwy dostęp do internetu za granicą, bez opłat roamingowych
Reklama
Reklama