Reklama

Honorarium nie powinno psuć relacji adwokata z klientem

Nie tylko prawnik, ale także jego klient powinien unikać wątpliwości i niedopowiedzeń co do wynagrodzenia prawnika. Należy je zawczasu usuwać, aby nie podważały zaufania między nimi potrzebnego w czasie procesu.

Publikacja: 22.10.2025 05:50

Marek Domagalski: Honorarium nie powinno psuć relacji adwokata z klientem

Marek Domagalski: Honorarium nie powinno psuć relacji adwokata z klientem

Foto: Fotorzepa, Jerzy Dudek

A w skrajnym przypadku nie narażały na dodatkowy proces o honoraria prawnika.

Dlatego kodeksy etyczne prawników sporo miejsca poświęcają relacjom finansowym z klientem. Kodeks etyki adwokackiej np. w § 34 stanowi, że w sprawach finansowych obowiązuje adwokata w stosunku do klienta skrupulatność i rzetelność. Adwokat ma obowiązek poinformować klienta o wysokości honorarium lub o zasadach i sposobie jego wyliczenia. Niedopuszczalne jest też etycznie zawieranie przez adwokata umowy z klientem, która przewidywałaby obowiązek zapłaty honorarium za prowadzenie sprawy uzależniony wyłącznie od ostatecznego wyniku sprawy, czyli sukcesu (tzw. success fee).

PRO.RP.PL i The New York Times w pakiecie!

Podwójna siła dziennikarstwa w jednej ofercie.

Kup roczny dostęp do PRO.RP.PL i ciesz się pełnym dostępem do The New York Times na 12 miesięcy.

W pakiecie zyskujesz nieograniczony dostęp do The New York Times, w tym News, Games, Cooking, Audio, Wirecutter i The Athletic.

Sądy i Prokuratura
Agata Łukaszewicz: Mediacja to szansa na odciążenie sądów
Materiał Promocyjny
Bank Pekao uczy cyberodporności
Sądy i Prokuratura
Jacek Skała: Rząd kładzie na stole projekty nie do przyjęcia. Prokuratura i sądy zbankrutują
Sądy i Prokuratura
Upadek trójpodziału władzy
Sądy i Prokuratura
Ochrona konsumenta nie chroni obrotu roszczeniami. Uwagi do wyroku TSUE
Materiał Promocyjny
Stacje ładowania dla ciężarówek pilnie potrzebne
Sądy i Prokuratura
Maszyny do wydawania wyroków
Materiał Promocyjny
Nowy Ursus to wyjątkowy projekt mieszkaniowy w historii Ronsona
Reklama
Reklama
Reklama