Reklama
Rozwiń

Dopłata do elektrycznego samochodu bez podatku. Fiskus to potwierdza. Jest jednak jedno „ale”

Dofinansowanie do zakupu lub leasingu elektrycznego samochodu z programu NaszEauto jest zwolnione z PIT. Potwierdza to Ministerstwo Finansów i Krajowa Informacja Skarbowa. Ale podają różne podstawy prawne.

Publikacja: 03.07.2025 06:44

Dopłata do elektrycznego samochodu bez podatku. Fiskus to potwierdza. Jest jednak jedno „ale”

Foto: Adobe Stock

Mamy dobrą wiadomość dla beneficjentów rządowego programu NaszEauto. Ministerstwo Finansów w odpowiedzi na pytanie „Rzeczpospolitej” przyznało, że dopłaty do samochodów elektrycznych są zwolnione z podatku. Na zwolnienie zgadza się też Krajowa Informacja Skarbowa.

Program NaszEauto, czyli dopłaty do elektrycznych samochodów

Przypomnijmy, że program NaszEauto ruszył w lutym. Cel ma szczytny – zmniejszenie emisji zanieczyszczeń powietrza. Rząd chce go osiągnąć dofinansowując zakup, a także leasing bądź wynajem długoterminowy samochodów. O wsparcie mogą ubiegać się osoby fizyczne, w tym prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą. Dofinansowanie można dostać na fabrycznie nowe elektryczne samochody osobowe o przebiegu do 6 tys. km, które przed zakupem nie były zarejestrowane (w maksymalnej cenie 225 tys. zł netto, bez VAT). Maksymalna kwota dopłaty to 40 tys. zł.

Wnioski kierowane są do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Z informacji udzielonej przez fundusz „Rzeczpospolitej” wynika, że dokonano na razie 63 wypłat na kwotę 1 896 961 zł. – Przelewy realizowane są przez Polski Fundusz Rozwoju, któremu wystawiamy zlecenie. Następne wypłaty będą 3 lipca – mówi Magdalena Skłodowska, rzecznik prasowy NFOŚiGW.

Czytaj więcej

Jako korzystać z nowego programu dopłat do e-aut?

Dopłata do elektrycznego samochodu a podatek – odpowiedź Ministerstwa Finansów

Jak rozliczyć dofinansowanie w PIT? – Beneficjenci programu już o to pytają. Na pewno dopłata jest przychodem zarówno u przedsiębiorców, jak i tych, którzy nie prowadzą działalności. Taki przychód powinien być zwolniony z podatku, nie może bowiem być tak, że państwo jedną ręką daje, a drugą zabiera. Są jednak wątpliwości, do którego ze zwolnień dopasować dofinansowanie – mówi Grzegorz Gębka, doradca podatkowy w kancelarii GTA.

O rozliczenie dopłat zapytaliśmy Ministerstwo Finansów. Jego zdaniem, należy w tej sprawie zastosować zwolnienie z art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o PIT. Przepis ten wymienia środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4, pkt 5 lit. a i b i pkt 5a-5d ustawy o finansach publicznych.

Ministerstwo podkreśliło, że program NaszEauto jest realizowany ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności Polski (KPO). Bezzwrotne dofinansowanie stanowi środki publiczne, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5d ustawy o finansach publicznych. Zgodnie z tym przepisem, do środków publicznych, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy, tj. do środków z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegających zwrotowi środków z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), zalicza się również środki pochodzące z Instrumentu na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności, przeznaczone na wsparcie o charakterze bezzwrotnym, o którym mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/241. Z Regulaminu Naboru Wniosków o objęcie przedsięwzięcia wsparciem z planu rozwojowego realizowanego w ramach programu priorytetowego NaszEauto wynika, że formą dofinansowania jest wsparcie bezzwrotne z planu rozwojowego w ramach inwestycji E1.1 KPO. Także zapisy Programu NaszEauto stanowią, że jest to wsparcie bezzwrotne z planu rozwojowego w ramach inwestycji E1.1 KPO.

Ministerstwo Finansów zauważa, że dokumenty programu używają pojęcia „dotacja”. Dofinansowanie nie jest jednak traktowane jako dotacja w rozumieniu ustawy o finansach publicznych. „Ostateczni odbiorcy wsparcia, tj. osoby fizyczne oraz osoby fizyczne wykonujące działalność gospodarczą, otrzymują natomiast bezzwrotne wsparcie z planu rozwojowego w ramach inwestycji finansowanej z KPO” – pisze resort finansów. Dodaje, że ostateczny odbiorca wsparcia jest podmiotem, który jest odpowiedzialny za realizację przedsięwzięcia, a przez to wygenerowanie efektu, który przekłada się na realizację wskaźników.

Jakie z tego wnioski? Otrzymane dofinansowanie jest przychodem podatkowym, ale objętym zwolnieniem, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o PIT – wskazuje Ministerstwo Finansów. Dodaje, że na podstawie art. 10 ustawy o ryczałcie preferencja przysługuje również przedsiębiorcom opodatkowanym ryczałtowo.

Dopłata do elektrycznego samochodu a podatek – odpowiedź Krajowej Informacji Skarbowej

Na zwolnienie zgadza się też Krajowa Informacja Skarbowa. W odpowiedzi na pytanie jednego z przedsiębiorców powołuje się jednak na inny przepis. Jest to art. 21 ust. 1 pkt 129a ustawy o PIT, który zwalnia z podatku świadczenia otrzymane ze środków NFOŚiGW na przygotowanie dokumentacji oraz realizację przedsięwzięcia.

– Widać, że skarbówka chce w tej sprawie dobrze dla podatników. Powinna się jednak zdecydować, który przepis jest właściwy – mówi Grzegorz Gębka. Dodaje, że w drugim wariancie, czyli stosując art. 21 ust. 1 pkt 129a ustawy o PIT, zwolnienie nie będzie przysługiwać ryczałtowcom. W ustawie o ryczałcie nie ma bowiem stosownego odniesienia. – Choćby to pokazuje, że wcale nie jest obojętne, która podstawa zwolnienia jest prawidłowa – podsumowuje ekspert.

1,89 mln zł

tyle wypłacono środków z programu NaszEauto (stan na 2 lipca 2025 r.).

40 tys. zł

tyle wynosi maksymalna dopłata do zakupu/leasingu samochodu elektrycznego.



Prawo drogowe
Egzamin na prawo jazdy będzie trudniejszy? Jest stanowisko WORD Warszawa
Sądy i trybunały
Krystyna Pawłowicz przeniesiona w stan spoczynku. Uchwała TK
Prawo w Polsce
Trybunał Konstytucyjny: mniej religii w szkołach jest bezprawne
W sądzie i w urzędzie
Dziedziczenie nieruchomości: prostsze formalności dla nowych właścicieli
W sądzie i w urzędzie
Od 1 lipca nowości w aplikacji mObywatel. Oto, jakie usługi wprowadzono