Polskie firmy promują innowacyjność wśród swoich kadr, bazując głównie na motywacji pieniężnej. Nie ma w tym nic złego, ponieważ taka właśnie „zachęta" jest najbardziej oczekiwana przez  pracowników. Jak wynika z badań wśród najbardziej innowacyjnych firm, przeprowadzonych przez PwC, aż 95 proc. z nich gratyfikuje innowacje wyższymi zarobkami. Najczęściej takie bonusy są przyznawane na etapie wdrożenia pomysłu. Z kolei 11 proc. firm nagradza pracowników już za samo zgłoszenie pomysłu, a 50 proc. – po osiągnięciu pierwszych zysków z komercjalizacji.

– Jednocześnie pozafinansowe narzędzia motywacji do tworzenia nowych rozwiązań są w polskim biznesie rzadkością. 6 proc. firm oferuje pracownikom możliwość awansu, tyle samo udziela ustnej lub pisemnej pochwały, a tylko po 3 proc. oferuje możliwość udziału w projekcie w momencie realizacji lub kieruje na dodatkowe szkolenia.

– Te dane pokazują, że pracownicy o wysokim potencjale kreatywności rzadko mają dostęp do dodatkowych przywilejów, nawet wydawałoby się tak oczywistych i rozwojowych, jak udział w zainicjowanym własnym pomysłem projekcie. Przez to są mniej zaangażowani w rozwój firmy – komentuje Michał Mazur, szef zespołu doradztwa strategiczno-operacyjnego w PwC.

68 procent firm promuje innowacyjność wśród pracowników; 97 proc. z nich – finansowymi bonusami.

Takie niedocenienie ze strony przełożonych, poczucie osamotnienia w realizacji własnych ambicji, skutkują tym, że najzdolniejsi pracownicy odchodzą.

Także Fundacja Obserwatorium Zarządzania podkreśla, że nawet oficjalne docenienie „talentu" przez zarząd, na przykład poprzez publiczne wyróżnienie czy nagrodę, będzie dla niego impulsem do dalszego rozwoju. Firma może też budować elastyczny system benefitów, z których najbardziej kreatywni mogą korzystać poza pracą, realizując własne pasje i i potrzeby.

Dobrym pozafinansowym motywatorem jest też stawianie pracownikom coraz trudniejszych wyzwań. Dla osób, która czują, że ich potencjał jest niewykorzystany, takie nowe zadania stanowią bodziec do większego zaangażowania w pracy.