1. Przed wyborem konkretnej marki dokładnie poznaj rynek.

Należy uważać na franczyzodawców, którzy nie mają doświadczenia we franczyzie – ich warunki współpracy mogą być jednostronne. Przed podjęciem decyzji warto porozmawiać z byłymi i obecnymi franczyzobiorcami w danej sieci. Informacje z pierwszej ręki pozwolą nam ocenić, jak rzeczywiście wygląda franczyza oraz czy jest opłacalna dla franczyzobiorców.

2. Zadawaj jak najwięcej pytań.

Z reguły związanie się umową poprzedza seria spotkań z pracownikami odpowiedzialnymi za zarządzanie daną siecią. Warto ten czas dobrze wykorzystać i zadawać pytania, jeśli pojawią się jakiekolwiek wątpliwości.

3. Nie szukaj najtańszej oferty na rynku.

Bez „opieki" ze strony franczyzodawcy i przekazania know-how osoba bez doświadczenia w gastronomii ma znikome szanse na odniesienie sukcesu.

4. Uważaj na lokalizację – nie wszystkie się sprawdzą.

Należy najpierw zbadać, na co jest popyt na terenie, na którym będziemy prowadzić działalność. Niektóre sieci gastronomiczne dają franczyzobiorcom możliwość samodzielnego doboru potraw, co pomaga skuteczniej konkurować na lokalnych rynkach. Ważne jest również, czy w pobliżu nie ma dużej konkurencji. Jeśli jest, może być nam trudno się przebić z ofertą.

5. Dowiedz się, jaką strategię ma potencjalny franczyzodawca.

Warto zorientować się, jak ekspansywną strategię ma dana firma. Jeśli w ostatnich latach jej sieć mocno się rozrosła i zamierza utrzymać podobną dynamikę, najprawdopodobniej jest to sygnał, że biznes dobrze sobie radzi i ma jeszcze potencjał rozwoju. Jeśli jednak wyraźnie widać, że dynamika słabnie – należy być ostrożnym. Może to świadczyć o nasyceniu rynku lub spadku popytu na dane produkty bądź usługi.

6. Dokładnie czytaj umowy.

Należy bardzo dokładnie przestudiować warunki umowy, zwracając uwagę m.in. na wysokość opłat, warunki wsparcia dla franczyzobiorcy oraz na ewentualne kary. Jeśli katalog tych ostatnich jest bardzo szeroki – i dotyczy wyłącznie franczyzobiorcy – powinna nam się zapalić w głowie czerwona lampka. Należy też uważać na zbyt ogólne zapisy. Wszystkie kwestie dotyczące ewentualnych kar, powinny być jasno i precyzyjnie opisane.

7. Poznaj branżę, w której przyjdzie ci działać.

Decydując się na franczyzę podejmujemy decyzję na dłuższy czas. Dlatego warto zrobić dokładne rozeznanie w branży, w której będziemy działać i zastanowić się, czy za kilka lat wciąż będzie popyt na produkty, które zamierzamy oferować. Upodobania klientów – nawet w tak wydawałoby się konserwatywnej branży jak gastronomia – ewoluują. Zmienia się też otoczenie prawne. Dlatego warto sprawdzić, czy nie szykują się zmiany przepisów, które mogą negatywie wpłynąć na opłacalność naszego biznesu.