Aktualizacja: 20.10.2021 02:00 Publikacja: 20.10.2021 11:42
Foto: Adobe Stock
Kilka miesięcy temu rozpoczął się nowy okres taryfowy dla przedsiębiorstw wodociągowo-kanalizacyjnych i przedsiębiorstwa te rozpoczęły proces zatwierdzenia nowych taryf za wodę i ścieki, kierując w tym celu wnioski o zatwierdzenie taryf do organu regulacyjnego – dyrektora regionalnego zarządu gospodarki wodnej PGW WP. Jak pokazuje praktyka zarówno ostatnich kilku miesięcy, jak i poprzedniego okresu taryfowego, decyzje wydawane przez organ w przedmiocie odmowy zatwierdzenia taryfy nie zawsze są poprawne zarówno pod względem formalnym, jak i materialnoprawnym.
Przepisy dopuszczają udzielenie zamówienia publicznego z wolnej ręki (in-house) spółkom komunalnym, kontrolowanym przez jednostki samorządu terytorialnego.
- Jeśli rynek konkurencyjny odpowiednio funkcjonuje, gmina nie powinna z niego rezygnować, tworząc własną spółkę i udzielając jej zamówienia bez konkurencji – mówi dr Wojciech Hartung, adwokat, członek Stowarzyszenia Prawa Zamówień Publicznych.
Do ustalenia stron postępowania o wydanie decyzji o warunkach zabudowy przydatny jest art. 28 kodeksu postępowania administracyjnego. Wskazuje on na konieczność posiadania interesu prawnego do brania udziału w postępowaniu. Jak go ustalić?
To, czy sprzedaż nieruchomości powinna zostać zaraportowana dla celów podatku VAT, zależy od konkretnej sytuacji. Podejście do tego zagadnienia zostało także ukształtowane w krajowej praktyce interpretacyjnej.
Rada gminy dysponuje znacznym zakresem samodzielności przy określaniu zasad wypłaty diet dla sołtysów.
Prawidłowe i efektywne wykonywanie zadań publicznych przez jednostki samorządu terytorialnego związane jest z prawidłowym i efektywnym działaniem spółek komunalnych. Ocena działania tych spółek i osób nimi zarządzających dokonywana jest także w oparciu o przepisy publicznego prawa finansowego, w szczególności w zakresie dyscypliny finansów publicznych.
Po wyrokach NSA Ministerstwo Klimatu i Środowiska zapewnia, że ponownie przeanalizuje sprawę firmy, której wskutek zmiany przepisów cofnięto zezwolenie na przetwarzanie odpadów.
O przeprowadzce do innej miejscowości przesądza nie tylko praca i szansa na rozwój zawodowy. Przy podejmowaniu decyzji brana jest także pod uwagę infrastruktura społeczna związana z edukacją, ochroną zdrowia, kulturą.
Każdy zapis w programie opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt musi wynikać z przepisu. W praktyce większość uchwał w sprawie przyjęcia programu dotknięta jest wadami, które mogą skutkować ich bezwzględną nieważnością – wyjaśnia dr Emil Kruk z Wydziału Prawa i Administracji UMCS w Lublinie.
W każdym regionie są powiaty, w których ubywa mieszkańców. Ale na Opolszczyźnie nie ma żadnego, w którym ich liczba by się zwiększyła w ciągu ostatnich 25 lat. Rosną ludnościowo wyłącznie miejscowości wokół wielkich miast.
Bez względu na to, jak zmienia się prawo dotyczące samorządów lokalnych, i tak najpoważniejszym problemem jest to, czy wystarczy pieniędzy na realizację zobowiązań.
Mieszkańcy Wrocławia mogą dostać nawet 100 proc. dofinansowania na usunięcie azbestu. Podobne wsparcie oferują też inne samorządy.
Dbają o bezpieczeństwo mieszkańców i chronią porządek publiczny. W zamian mogą liczyć na stabilne zatrudnienie i liczne benefity. Ale mimo to w niektórych miastach brakuje strażników miejskich.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas