Aktualizacja: 24.02.2021 12:59 Publikacja: 24.02.2021 02:00
Foto: Adobe Stock
Z perspektywy wykonawcy biorącego udział w postępowaniu o udzielenie zamówienia niezwykle istotne jest zapewnienie, że jeżeli spełnia on warunki udziału w danym postępowaniu oraz złoży najkorzystniejszą i niepodlegającą odrzuceniu ofertę, to zamawiający nie będzie miał możliwości uchylenia się od zawarcia z nim umowy. Przy braku takiej gwarancji ponoszenie kosztów przygotowania oferty wiązałoby się z nieproporcjonalnym ryzykiem. Z drugiej strony prawo musi brać pod uwagę sytuacje szczególne, kiedy jednak dalsze kontynuowanie postępowania i realizacja zamówienia, mimo złożonych przez wykonawców ofert, są niemożliwe lub oczywiście niecelowe. Z tego względu art. 255 ustawy – Prawo zamówień publicznych (p.z.p.) przewiduje zamknięty katalog wyjątkowych sytuacji, w których zamawiający ma prawo, a zarazem obowiązek, unieważnić postępowanie. Jedną z nich jest wystąpienie istotnej zmiany okoliczności powodującej, że prowadzenie postępowania lub wykonanie zamówienia nie leży w interesie publicznym, czego nie można było wcześniej przewidzieć (art. 255 pkt 5 p.z.p.). Wiele nieostrych określeń wyznaczających powyższą przesłankę unieważnienia postępowania sprawia, że niejednokrotnie nie jest łatwo w sposób jednoznaczny przesądzić, czy zachodzi ona na gruncie danego stanu faktycznego. Orzecznictwo Krajowej Izby Odwoławczej (KIO) i sądów powszechnych pozwala na ustalenie pewnych istotnych wskazówek interpretacyjnych w tej kwestii. Mając na uwadze, że brzmienie art. 255 ust. 5 p.z.p. jest tożsame z art. 93 ust. 1 pkt 6 „starego" prawa zamówień publicznych, dotychczasowe orzecznictwo będzie zachowywać swoją aktualność.
Do złożenia oświadczeń majątkowych zobowiązane są osoby pełniące funkcje publiczne. Nie wszystko jednak w tych oświadczeniach jest takie oczywiste.
Do 31 marca członkowie służby cywilnej muszą złożyć oświadczenia majątkowe. Co grozi za niedopełnienie tego obowiązku?
Zasady równości nie można interpretować jako nakazu stanowienia norm o takiej samej treści dla wszystkich osób – wskazał Wojewódzki Sąd Administracyjny w Opolu ws. skargi na bon turystyczny.
To nie art. 28 kodeksu postępowania administracyjnego, a art. 28 ust. 2 Prawa budowlanego określa kryteria uznania danego podmiotu za stronę postępowania o wydanie pozwolenia na budowę.
Potencjał energetyki wiatrowej na Pomorzu Zachodnim to główny temat zbliżającego się Forum Ekologicznego, które odbędzie się pierwszego dnia wiosny (21.03.2025 r.) w Szczecinie.
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej ogłosił nabór wniosków do działania 1.5 programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko. Przedmiotem naboru jest dofinansowanie projektów dotyczących usuwania niewłaściwie składowanych lub magazynowanych odpadów i w konsekwencji likwidowania lub ograniczania wywołanego przez nie zagrożenia dla ludzi lub środowiska.
Jazda na motocyklu to z całą pewnością wielka przyjemność, o czym zaświadczy każdy, kto chociaż raz miał okazję – legalnie, podkreślmy – poprowadzić maszynę na dwóch kołach.
Państwo nie może w ustawie wykluczyć lub dopuścić do przetargu firm z Chin, Turcji czy innych krajów, które nie porozumiały się z UE w sprawach z zamówień publicznych. Każdorazowo decydować mają o tym poszczególni zamawiający - stwierdził TSUE.
Wiele wskazuje na to, że w minionym roku tzw. luka VAT, która uszczupla dochody budżetu, zaczęła się nieco zmniejszać. Ale raczej nie jest to efekt starań i wysiłków resortu finansów, lecz po prostu wynik ożywienia w gospodarce.
Rząd zajmie się projektem ustawy pozwalającym wykluczać firmy spoza UE z postępowań obejmujących inwestycje z publicznych funduszy. Na to czekały przede wszystkim zarejestrowane w Polsce spółki budowlane.
Przy ocenie każdego konsorcjum należy uwzględniać m.in. pozycję rynkową innych prawdopodobnych uczestników postępowania o udzielenie zamówienia, treść porozumienia konsorcjum, produkty lub usługi objęte porozumieniem oraz warunki rynkowe.
W naszych długookresowych symulacjach zakładamy, że w 2032 r. Polska dogoni Hiszpanię pod względem PKB per capita, liczonego według parytetu siły nabywczej – mówi Jakub Borowski, główny ekonomista Credit Agricole BP.
Wykonawcy z państw trzecich (Turcja, Chiny, Kazachstan etc.) zadomowili się na rynku zamówień publicznych w UE, nierówno konkurując z unijnymi wykonawcami. Nie wiadomo było, co z tym zrobić. Pomoc przyszła niespodziewanie ze strony TSUE.
Żaden z 25 ekonomistów ankietowanych w ramach kolejnej rundy Panelu Ekonomistów „Rzeczpospolitej” i „Parkietu” nie popiera idei tzw. dobrowolnego ZUS-u dla przedsiębiorców. – To ekstremalnie nieracjonalny pomysł – ocenia prof. Marek Góra z SGH.
Urząd Zamówień Publicznych rozpoczyna szeroko zakrojony program edukacyjny, który ma poprawić efektywność funkcjonowania całego systemu. - Obejmuje on nie tylko szkolenia, ale też m.in. specjalne dodatki do "Rzeczpospolitej" - zapowiedziała prezes UZP.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas