Zamówienia publiczne: kiedy zamawiający ma obowiązek unieważnić postępowanie

Jest zamknięty katalog wyjątkowych sytuacji, w których zamawiający ma prawo, a zarazem obowiązek, unieważnić postępowanie. Orzecznictwo Krajowej Izby Odwoławczej i sądów pozwala na ustalenie pewnych istotnych wskazówek interpretacyjnych w tej kwestii.

Aktualizacja: 24.02.2021 12:59 Publikacja: 24.02.2021 02:00

Zamówienia publiczne: kiedy zamawiający ma obowiązek unieważnić postępowanie

Foto: Adobe Stock

Z perspektywy wykonawcy biorącego udział w postępowaniu o udzielenie zamówienia niezwykle istotne jest zapewnienie, że jeżeli spełnia on warunki udziału w danym postępowaniu oraz złoży najkorzystniejszą i niepodlegającą odrzuceniu ofertę, to zamawiający nie będzie miał możliwości uchylenia się od zawarcia z nim umowy. Przy braku takiej gwarancji ponoszenie kosztów przygotowania oferty wiązałoby się z nieproporcjonalnym ryzykiem. Z drugiej strony prawo musi brać pod uwagę sytuacje szczególne, kiedy jednak dalsze kontynuowanie postępowania i realizacja zamówienia, mimo złożonych przez wykonawców ofert, są niemożliwe lub oczywiście niecelowe. Z tego względu art. 255 ustawy – Prawo zamówień publicznych (p.z.p.) przewiduje zamknięty katalog wyjątkowych sytuacji, w których zamawiający ma prawo, a zarazem obowiązek, unieważnić postępowanie. Jedną z nich jest wystąpienie istotnej zmiany okoliczności powodującej, że prowadzenie postępowania lub wykonanie zamówienia nie leży w interesie publicznym, czego nie można było wcześniej przewidzieć (art. 255 pkt 5 p.z.p.). Wiele nieostrych określeń wyznaczających powyższą przesłankę unieważnienia postępowania sprawia, że niejednokrotnie nie jest łatwo w sposób jednoznaczny przesądzić, czy zachodzi ona na gruncie danego stanu faktycznego. Orzecznictwo Krajowej Izby Odwoławczej (KIO) i sądów powszechnych pozwala na ustalenie pewnych istotnych wskazówek interpretacyjnych w tej kwestii. Mając na uwadze, że brzmienie art. 255 ust. 5 p.z.p. jest tożsame z art. 93 ust. 1 pkt 6 „starego" prawa zamówień publicznych, dotychczasowe orzecznictwo będzie zachowywać swoją aktualność.

Pozostało jeszcze 84% artykułu

PRO.RP.PL tylko za 39 zł!

Przygotuj się na najważniejsze zmiany prawne w 2025 r.
Wszystko o składce zdrowotnej, wprowadzeniu kasowego PIT i procedury SME. Raporty biznesowe, analizy ekonomiczne, webinary oraz użyteczne kalendarium.
Administracja
Katarzyna Wójcik: Radny bez kontroli nad mieniem komunalnym
Administracja
Czy radny może przeprowadzić kontrole w spółce komunalnej?
Administracja
Miasto zapłaci, bo właściciel auta zapomniał o formalności. Wyrok WSA
Administracja
To, że zabytek wymaga rozbiórki, nie uchroni przed karą za zaniechanie
Materiał Partnera
Konieczność transformacji energetycznej i rola samorządów
Administracja
Podatnik, zaniżając wartość budowli, musi się liczyć z sankcjami