Reklama
Rozwiń

Zamówienia publiczne: kiedy zamawiający ma obowiązek unieważnić postępowanie

Jest zamknięty katalog wyjątkowych sytuacji, w których zamawiający ma prawo, a zarazem obowiązek, unieważnić postępowanie. Orzecznictwo Krajowej Izby Odwoławczej i sądów pozwala na ustalenie pewnych istotnych wskazówek interpretacyjnych w tej kwestii.

Aktualizacja: 24.02.2021 12:59 Publikacja: 24.02.2021 02:00

Zamówienia publiczne: kiedy zamawiający ma obowiązek unieważnić postępowanie

Foto: Adobe Stock

Z perspektywy wykonawcy biorącego udział w postępowaniu o udzielenie zamówienia niezwykle istotne jest zapewnienie, że jeżeli spełnia on warunki udziału w danym postępowaniu oraz złoży najkorzystniejszą i niepodlegającą odrzuceniu ofertę, to zamawiający nie będzie miał możliwości uchylenia się od zawarcia z nim umowy. Przy braku takiej gwarancji ponoszenie kosztów przygotowania oferty wiązałoby się z nieproporcjonalnym ryzykiem. Z drugiej strony prawo musi brać pod uwagę sytuacje szczególne, kiedy jednak dalsze kontynuowanie postępowania i realizacja zamówienia, mimo złożonych przez wykonawców ofert, są niemożliwe lub oczywiście niecelowe. Z tego względu art. 255 ustawy – Prawo zamówień publicznych (p.z.p.) przewiduje zamknięty katalog wyjątkowych sytuacji, w których zamawiający ma prawo, a zarazem obowiązek, unieważnić postępowanie. Jedną z nich jest wystąpienie istotnej zmiany okoliczności powodującej, że prowadzenie postępowania lub wykonanie zamówienia nie leży w interesie publicznym, czego nie można było wcześniej przewidzieć (art. 255 pkt 5 p.z.p.). Wiele nieostrych określeń wyznaczających powyższą przesłankę unieważnienia postępowania sprawia, że niejednokrotnie nie jest łatwo w sposób jednoznaczny przesądzić, czy zachodzi ona na gruncie danego stanu faktycznego. Orzecznictwo Krajowej Izby Odwoławczej (KIO) i sądów powszechnych pozwala na ustalenie pewnych istotnych wskazówek interpretacyjnych w tej kwestii. Mając na uwadze, że brzmienie art. 255 ust. 5 p.z.p. jest tożsame z art. 93 ust. 1 pkt 6 „starego" prawa zamówień publicznych, dotychczasowe orzecznictwo będzie zachowywać swoją aktualność.

Pozostało jeszcze 84% artykułu

PRO.RP.PL tylko za 39 zł!

Twoje wsparcie decyzji biznesowych i pomoc w codziennej pracy.
Interpretacje ważnych zmian prawa, raporty ekonomiczne, analizy rynku, porady i praktyczne wskazówki ekspertów „Rzeczpospolitej”.
Administracja
Teresa Siudem: Czy korzystanie z e-Doręczeń jest obowiązkowe?
Administracja
Bałagan w elektronicznych doręczeniach. Potrzebny jest plan naprawczy
Administracja
Czy gmina odliczy podatek naliczony od zakupu autobusów elektrycznych?
Administracja
Jak prawidłowo ustalić kwotę ekwiwalentu dla strażaków ratowników OSP?
Administracja
Czy wójt może wydać decyzję dla własnej gminy?