Wycofanie przez sklep produktów z obrotu to nie jest jego marnowanie

Galopujący wzrost cen żywności zwielokrotnił konieczność zapobiegania jej nieuzasadnionemu wyrzucaniu.

Publikacja: 10.08.2022 08:15

Wycofanie przez sklep produktów z obrotu to nie jest jego marnowanie

Foto: Adobe Stock

Wojewódzki inspektor ochrony środowiska zarządził po przeprowadzonej kontroli, ażeby spółka z o.o., właściciel hipermarketu, skorygowała sprawozdanie o zmarnowanej żywności w 2020 r. W swoim sprawozdaniu stwierdziła bowiem, że nie zmarnowała ani kilograma, wobec czego nie musiała uiszczać opłaty za marnowanie żywności.

WIOŚ ustalił natomiast, że w 2020 r. w hipermarkecie zmarnowano 70 tys. kg produktów żywnościowych. Przekazano je jako odpad, chociaż przed wycofaniem ich z obrotu spełniały wymogi prawa żywnościowego. W świetle przepisów polskiego i europejskiego prawa żywnościowego (składają się na nie ustawa z 2006 r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia, ustawa z 2019 r. o przeciwdziałaniu marnowaniu żywności oraz rozporządzenie UE z 2002 r.) niewłaściwe wykonywanie obowiązków sprawozdawczych oraz nieuiszczenie opłaty za marnowanie żywności są również podstawą do wymierzenia administracyjnej kary pieniężnej.

PRO.RP.PL tylko za 39 zł!

Przygotuj się na najważniejsze zmiany prawne w 2025 r.
Wszystko o składce zdrowotnej, wprowadzeniu kasowego PIT i procedury SME. Raporty biznesowe, analizy ekonomiczne, webinary oraz użyteczne kalendarium.
Administracja
Katarzyna Wójcik: Radny bez kontroli nad mieniem komunalnym
Administracja
Czy radny może przeprowadzić kontrole w spółce komunalnej?
Administracja
Miasto zapłaci, bo właściciel auta zapomniał o formalności. Wyrok WSA
Administracja
To, że zabytek wymaga rozbiórki, nie uchroni przed karą za zaniechanie
Materiał Partnera
Konieczność transformacji energetycznej i rola samorządów
Administracja
Podatnik, zaniżając wartość budowli, musi się liczyć z sankcjami