Aktualizacja: 13.01.2025 14:20 Publikacja: 06.09.2023 11:54
Foto: Adobe Stock
Zagadnienia związane ze zrównoważonym rozwojem pojawiają się coraz częściej w relacjach kontraktowych. Odzwierciedla to na przykład rosnące znaczenie kryteriów ESG, które już dawno przestały być zabiegiem marketingowym, a od ich rzeczywistego spełniania zależeć mogą np. warunki finansowania udzielanego danemu podmiotowi.
Spółka komunalna wykonująca zadania publiczne ma obowiązek udostępniania informacji publicznej jej dotyczącej, jak i związanej z podejmowaną przez nią działalnością, na wniosek albo w Biuletynie Informacji Publicznej.
Oddając w państwa ręce kolejne wydanie dodatku „Administracja”, szczególnej uwadze chciałbym polecić trzy materiały poświęcone możliwości tworzenia grup podatkowych VAT przez gminy oraz ich spółki komunalne.
Brak możliwości identyfikacji kierowców, którzy rzeczywiście korzystają z miejsc parkingowych, nie wyklucza opodatkowania VAT.
Tworzenie szkół czy przedszkoli publicznych ponad potrzeby jest wykluczone. Utrzymywanie ich bowiem ze środków w ilości przekraczających potrzeby danej wspólnoty nie jest w interesie publicznym.
Rada gminy sama nie może uwzględnić skargi do sądu administracyjnego na własny akt prawa miejscowego, bo oznacza to stwierdzenie jego nieważności. A rada takiej kompetencji nie posiada.
Przedsiębiorcy, dążąc do dywersyfikacji swoich przychodów, zazwyczaj podejmują współpracę z sektorem prywatnym. Nie dostrzegają często potencjału, który leży w różnych formach współpracy z sektorem publicznym. Tymczasem, styk biznesu i sfery publicznej to znacznie więcej niż zamówienia publiczne.
Aby wykluczyć spółkę z unijnych procedur udzielania zamówień publicznych i przyznawania unijnych dotacji, urzędnik zatwierdzający musi ocenić zachowanie podmiotu, któremu zarzucono uchybienie w sposób konkretny i zindywidualizowany – uznał Sąd Unii Europejskiej.
Wyjaśnienie oferty w zamówieniach publicznych to kluczowy instrument prawny, umożliwiający zamawiającemu doprecyzowanie niejasnych elementów złożonej oferty. Choć jest często wykorzystywany, wiele podmiotów stosuje go nieprawidłowo. Jak zatem prawidłowo korzystać z tej instytucji?
Restrukturyzacja wykonawcy zamówienia publicznego nie musi oznaczać problemów z realizacją kontraktu. Kluczowe jest jednak przestrzeganie przepisów dotyczących zmiany wykonawcy. Nowy podmiot musi spełniać wszystkie warunki pierwotnego postępowania, a zmiana nie może prowadzić do istotnej modyfikacji umowy.
Transformacja energetyczna w Polsce nabiera tempa. Jednocześnie rośnie liczba i złożoność umów cPPA/vPPA, co będzie stanowić coraz większe wyzwanie do ich prawidłowego ujęcia księgowego.
Utarte praktyki nie zawsze zapewniają bezpieczeństwo zamawiającego. Warto określić zabezpieczenie należytego wykonania umowy świadomie, oraz wymagać jego wniesienia przed zawarciem umowy.
Oprócz korzyści i szans wynikających z wprowadzania nowych przepisów firmy dostrzegają istotne koszty i zagrożenia.
Z uwagi na brak ustawowego wskazania na ostateczny moment, w którym wykonawcy zobowiązani są podjąć działania zmierzające do wykazania swojej rzetelności oraz przedstawić w tym zakresie stosowne dowody zamawiającemu, Krajowa Izba Odwoławcza wypracowała jednolitą linię orzeczniczą w tym zakresie.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas