Aktualizacja: 23.03.2025 09:55 Publikacja: 02.07.2024 04:30
Foto: Adobe Stock
W zamówieniach publicznych każda ze stron procesu ma swoje cele, które ustawa Prawo zamówień publicznych (PZP) stara się pogodzić. Z jednej strony zamawiający, jako gospodarz postępowania, ma prawo nabyć dopasowane do swoich potrzeb produkty w rozsądnych cenach. Wykonawca ma zaś prawo oczekiwać, że będzie mu dane zaoferować swoje produkty, a jego oferta nie zostanie bez powodu odrzucona. W toku procedury obie strony zapominają jednak często, że PZP poza podstawowymi zasadami udzielania zamówień, jak zasada uczciwej konkurencji czy zasada równego traktowania wykonawców, nie przewiduje wprost zasady zdrowego rozsądku i konieczności sięgania do zasad doświadczenia życiowego. Brak uregulowania tych zasad nie przekreśla jednak możliwości korzystania z nich. Warto o nich pamiętać podejmując decyzje czy to jako wykonawca czy też jako zamawiający, zwłaszcza tam gdzie brak jest zerojedynkowych wytycznych jak postąpić. Zdrowy rozsądek wedle definicji słownikowej to zdolność racjonalnego myślenia i obiektywnej oceny rzeczywistości, zaś doświadczenie życiowe to ogół wiedzy nabytej w toku całego życia możliwej do wykorzystania w określonej sytuacji. Należy prześledzić, w jaki sposób te reguły można wykorzystać w toku typowego procesu zakupowego w ramach czy to trybu podstawowego, czy też przetargu nieograniczonego w zależności od wartości zamówienia.
Najwyższa Izba Kontroli w kolejnych raportach ujawnia nieprawidłowości, do których zaskakująco często dochodzi w spółkach komunalnych.
Do uwolnienia się od podatkowego długu spółki nie wystarczy wskazanie jakiegokolwiek jej mienia. Ma to być realny majątek, pozwalający na skuteczną egzekucję w znacznej części.
Ingerencja organu nadzoru w uchwałodawstwo gminne może mieć miejsce tylko, gdy doszło do naruszenia prawa, a nie np. zasad celowości czy gospodarności.
Gdy wnioskodawca powołuje się na ogólne prawo do informacji publicznej, a istnieje inna szczególna podstawa do udostępnienia żądanych danych, np. ustawa o udostępnianiu informacji o środowisku, to należy jej udzielić w tym innym trybie.
Przesłanki i czynniki efektywnego wdrażania projektów OZE przez JST uwzględniające kwestie ekonomiczne, środowiskowe i społeczne.
Pozwolenie na budowę może dotyczyć wybranych budynków, mogących samodzielnie funkcjonować. Jednak inwestor jest zobowiązany przedstawić projekt zagospodarowania terenu dla całego zamierzenia budowlanego.
Jazda na motocyklu to z całą pewnością wielka przyjemność, o czym zaświadczy każdy, kto chociaż raz miał okazję – legalnie, podkreślmy – poprowadzić maszynę na dwóch kołach.
Termomodernizacja, zarządzanie energią oraz wymiana oświetlenia ulicznego – to główne rodzaje projektów realizowanych na podstawie umowy EPC.
Wartość rynku zamówień publicznych sięgnęła 280 mld zł w 2023 r. i ciągle rośnie. Uczestniczy w nim około 30 tys. zamawiających. – To ogromna skala – powiedziała Agnieszka Olszewska, prezes Urzędu Zamówień Publicznych, która była gościem Tomasza Pietrygi w programie „Prawo dla profesjonalistów”.
Umożliwienie przez zamawiającego składania ofert częściowych daje szanse większej liczbie podmiotów, w szczególności z sektora małych i średnich przedsiębiorstw.
Spółki komunalne dostarczają usługi zaspokajające podstawowe potrzeby wspólnoty. Wyjątkowo mogą prowadzić działalność gospodarczą wykraczającą poza zadania o charakterze użyteczności publicznej.
Spółka utworzona przez spółkę komunalną nie zapłaci podatku minimalnego, jeśli realizuje zadania użyteczności publicznej, których celem jest bieżące i ciągłe zaspokajanie zbiorowych potrzeb ludności w drodze świadczenia usług powszechnie dostępnych.
Systematycznie rośnie liczba osób w wieku 60+. Współcześni seniorzy nie zajmują się jednak tylko robótkami ręcznymi i powolnymi spacerami. Dziś sprawnie posługują się smartfonami, uprawiają sport, a niektórzy po sześćdziesiątce kończą studia.
Na instalacje, które umożliwiają czasowe gromadzenie wód opadowych oraz rozsączanie ich do ziemi - można dostać wsparcie od samorządu. W Warszawie wnioski o dotacje na ten rok przyjmowane są do końca marca, ale podobne programy mają też inne miasta.
Państwo nie może w ustawie wykluczyć lub dopuścić do przetargu firm z Chin czy Turcji. Warunki ustalają poszczególni zamawiający – tak wynika z czwartkowego wyroku TSUE.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas