Aktualizacja: 19.03.2025 23:50 Publikacja: 06.08.2024 04:30
Foto: Adobe Stock
Jeśli na obszarze planowanej inwestycji nie ma publicznej drogi, ale jest ona w planach albo istniejąca wymaga przebudowy, prywatny inwestor zawiera z zarządcą drogi, zazwyczaj gminą, umowę. Gmina zobowiązuje się w niej wybudować drogę na podstawie tzw. specustawy drogowej, a inwestor to przedsięwzięcie sfinansować. Podstawą do zawarcia takiej umowy jest art. 16 pkt 1 i 2 ustawy o drogach publicznych (u.d.p.). Mówi on, że budowa lub przebudowa dróg publicznych spowodowana inwestycją niedrogową należy do inwestora tego przedsięwzięcia, a szczegółowe warunki budowy lub przebudowy dróg określa umowa między zarządcą drogi a inwestorem inwestycji niedrogowej. I to wszystko co mówią przepisy o umowie między zarządcą drogi a inwestorem. Ponieważ decydentem w sprawie drogi jest zarządca, a przepisy pozostawiają dowolność w formułowaniu postanowień umowy, zarządcy dyktują warunki współpracy, czasem nieadekwatne do rozmiaru i potrzeb inwestycji niedrogowej.
Najwyższa Izba Kontroli w kolejnych raportach ujawnia nieprawidłowości, do których zaskakująco często dochodzi w spółkach komunalnych.
Do uwolnienia się od podatkowego długu spółki nie wystarczy wskazanie jakiegokolwiek jej mienia. Ma to być realny majątek, pozwalający na skuteczną egzekucję w znacznej części.
Ingerencja organu nadzoru w uchwałodawstwo gminne może mieć miejsce tylko, gdy doszło do naruszenia prawa, a nie np. zasad celowości czy gospodarności.
Gdy wnioskodawca powołuje się na ogólne prawo do informacji publicznej, a istnieje inna szczególna podstawa do udostępnienia żądanych danych, np. ustawa o udostępnianiu informacji o środowisku, to należy jej udzielić w tym innym trybie.
Pozwolenie na budowę może dotyczyć wybranych budynków, mogących samodzielnie funkcjonować. Jednak inwestor jest zobowiązany przedstawić projekt zagospodarowania terenu dla całego zamierzenia budowlanego.
Polityka klimatyczna i rynek energii w Polsce: podstawy prawne, energetyka społeczna. praktyczny proces powołania i rejestracji spółdzielni energetycznych oraz podpisania umowy z OSD
Podmiot zobowiązany do udostępniania informacji publicznej powinien posiadać BIP. Brakuje jednak mechanizmów umożliwiających skuteczną kontrolę przestrzegania prawa.
Jazda na motocyklu to z całą pewnością wielka przyjemność, o czym zaświadczy każdy, kto chociaż raz miał okazję – legalnie, podkreślmy – poprowadzić maszynę na dwóch kołach.
W gdańskiej dzielnicy Młyniska mieszkania staniały od listopada niemal o 12 proc. Na Starym Mieście w Krakowie zdrożały o niespełna 4 proc. - wynika z analiz Rankomat.pl i Rentier.io.
Pozwolenie na budowę może dotyczyć wybranych budynków, mogących samodzielnie funkcjonować. Jednak inwestor jest zobowiązany przedstawić projekt zagospodarowania terenu dla całego zamierzenia budowlanego.
Ustawodawca nie przewidział zwolnienia od podatku VAT dla odpłatnego udostępniania budynków.
Spółki komunalne dostarczają usługi zaspokajające podstawowe potrzeby wspólnoty. Wyjątkowo mogą prowadzić działalność gospodarczą wykraczającą poza zadania o charakterze użyteczności publicznej.
Po wielomiesięcznej przerwie w pracach nad projektem nowelizacji ustawy o społecznych formach rozwoju mieszkalnictwa przyjęto nowy projekt, który pozwoli na stworzenie ok. 20 tys. mieszkań komunalnych oraz mieszkań TBS na tani wynajem.
Stabilne otoczenie makro faworyzujące deweloperów bazujących na klientach z zasobniejszymi portfelami oraz atrakcyjna oferta to fundamenty, pozwalające firmie oczekiwać jeszcze lepszej sprzedaży w 2025 r.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas