Aktualizacja: 20.04.2025 20:05 Publikacja: 06.08.2024 04:30
Foto: Adobe Stock
Jeśli na obszarze planowanej inwestycji nie ma publicznej drogi, ale jest ona w planach albo istniejąca wymaga przebudowy, prywatny inwestor zawiera z zarządcą drogi, zazwyczaj gminą, umowę. Gmina zobowiązuje się w niej wybudować drogę na podstawie tzw. specustawy drogowej, a inwestor to przedsięwzięcie sfinansować. Podstawą do zawarcia takiej umowy jest art. 16 pkt 1 i 2 ustawy o drogach publicznych (u.d.p.). Mówi on, że budowa lub przebudowa dróg publicznych spowodowana inwestycją niedrogową należy do inwestora tego przedsięwzięcia, a szczegółowe warunki budowy lub przebudowy dróg określa umowa między zarządcą drogi a inwestorem inwestycji niedrogowej. I to wszystko co mówią przepisy o umowie między zarządcą drogi a inwestorem. Ponieważ decydentem w sprawie drogi jest zarządca, a przepisy pozostawiają dowolność w formułowaniu postanowień umowy, zarządcy dyktują warunki współpracy, czasem nieadekwatne do rozmiaru i potrzeb inwestycji niedrogowej.
Choć to rada gminy inicjuje założenie spółki komunalnej, późniejszy jej wpływ na działalność spółki jest ogranic...
Przepisy dają radnym uprawnienia informacyjne dotyczące spółek komunalnych. Czy to szansa na realną kontrolę i l...
Wynik rozpoznania zarzutu w sprawie egzekucji administracyjnej ma bezpośrednie przełożenie na badanie podstaw do...
Pozwolenia na budowę i konserwatorskie nie mogą zastąpić nakazu konserwatorskiego, bo udzielają one jedynie „pra...
Polityka klimatyczna i rynek energii w Polsce: podstawy prawne, energetyka społeczna. praktyczny proces powołania i rejestracji spółdzielni energetycznych oraz podpisania umowy z OSD
Prawidłowość i jakość sporządzonej opinii oraz kompetencje merytoryczne, wykształcenie czy posiadanie wiedzy spe...
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas