Pierwszy nabór służy wyłonieniu projektów, których celem jest zwiększanie współpracy instytucji i mieszkańców polsko-słowackiego pogranicza. Jak zawsze w przypadku programów Interreg projekty muszą być zgłaszane wspólnie przez uprawnione podmioty z obu państwa. Zatem w grę wchodzi wyłącznie realizacja projektów partnerskich. Po polskiej stronie w takich przedsięwzięciach mają prawo uczestniczyć:

- jednostki samorządu terytorialnego wraz z podległymi im jednostkami organizacyjnymi oraz ich stowarzyszenia i związki,

- podmioty, w których większość jednostek lub udziałów należy do jednostki samorządowej lub samorządowego związku (zrzeszenia),

- inne jednostki ustanowione przez państwo lub samorząd w celu zapewnienia usług publicznych,

- straż graniczna,

- służby ratownicze lub służby zarządzania kryzysowego takie jak: policja, straż pożarna, ratownictwo medyczne, Górskie Ochotnicze Pogotowie Ratunkowe, Tatrzańskie Ochotnicze Pogotowie Ratunkowe, Wodne Ochotnicze Pogotowie Ratunkowe, centra zarządzania kryzysowego,

- właściciele, zarządcy i operatorzy obiektów i instytucji kultury (nie dotyczy osób fizycznych),

- organizacje pozarządowe zajmujące się tematyką współpracy (w tym stowarzyszenia tworzące euroregiony),

- podmioty tworzące system szkolnictwa wyższego i nauki oraz działające na rzecz tego systemu,

- podmioty tworzące system oświaty,

- agencje rozwoju regionalnego,

- instytucje otoczenia biznesu,

- spółdzielnie socjalne,

- lokalne grupy działania,

- europejskie ugrupowania współpracy terytorialnej.

Zgodnie z nazwą, jak i celem priorytetu czwartego, w ramach którego ogłoszony został nabór wniosków, dofinansowanie mogą uzyskać projekty związane ze wzmacnianiem współpracy różnego rodzaju instytucji lub zwiększaniem kompetencji osób w nich zatrudnionych.

Usługi i strategie

Powyżej zarysowany cel może zostać osiągnięty między innymi poprzez:

- budowanie zdolności instytucjonalnych podmiotów publicznych, w tym m.in. dzięki szkoleniom podnoszącym kwalifikacje zawodowe i kompetencje miękkie pracowników,

- wzmacnianie współpracy i potencjału instytucji pogranicza w zakresie oferowanych usług, w tym m.in. poprzez wymianę doświadczeń i dobrych praktyk, stymulowanie i rozwijanie transgranicznych powiązań gospodarczych,

- opracowywanie transgranicznych dokumentów, w tym np. analiz, strategii lub planów działań, które dotyczą transgranicznej współpracy instytucji publicznych, organizacji lub mieszkańców pogranicza, transgranicznego transportu publicznego, wspólnych potrzeb i zasobów w zakresie transgranicznych usług społecznych, gospodarki odpadami itp. oraz transgranicznych inicjatyw, idei, koncepcji, planów służących potrzebom i rozwojowi pogranicza.

Ekomobilność

Drugi nabór stwarza szansę zgłaszania inwestycji służących elektromobilności, czyli przedsięwzięć przyczyniających się do poprawiania komunikacji przygranicznej z jednej stromy, a z drugiej rozwijających ekologiczny transport. Dofinansowanie mogą uzyskać projekty związane ze zwiększeniem dostępności komunikacyjnej atrakcji turystycznych, a dotacje mogą zostać wykorzystane przykładowo na:

- zapewnienie transportu, w tym zbiorowego, opartego na pojazdach zasilanych elektrycznie,

- zapewnienie stacji do ładowania samochodów elektrycznych na istniejących parkingach,

- wyposażenie istniejących parkingów w cyfrowe urządzenia porządkujące ruch, m.in. tablice zmiennej treści informujące o liczbie wolnych miejsc,

- oznakowanie parkingów „parkuj i jedź”, w szczególności wskazanie, jakich środków transportu i na jakich trasach można używać w dalszej podróży.

W przypadku projektów elektromobilności o dofinansowanie mogą występować:

- jednostki samorządu terytorialnego wraz z podległymi im jednostkami organizacyjnymi oraz ich stowarzyszenia i związki,

- podmioty, w których większość jednostek należy do jst lub samorządowego związku,

- właściciele, zarządcy i operatorzy obiektów i obszarów stanowiących formy ochrony przyrody tj.: parki narodowe, parki krajobrazowe i zespoły parków krajobrazowych, generalna i regionalne dyrekcje ochrony środowiska,

- zarządcy dróg publicznych,

- właściciele, zarządcy i operatorzy obiektów i instytucji kultury (nie dotyczy osób fizycznych),

- mikro-, małe, średnie przedsiębiorstwa,

- europejskie ugrupowania współpracy terytorialnej.

Dla obu naborów wniosku obowiązuje taka sama data końcowa przyjmowania aplikacji. Jest to 28 lutego br. Identyczny jest także planowany termin rozstrzygnięcia konkursów – czerwiec 2025.

Minimalna kwota

To, co łączy oba konkursy, to maksymalny poziom dofinansowania, który może sięgać 80 proc. wydatków kwalifikowanych, oraz minimalna wartość dofinansowania, o jaką wolno występować. Jest to 200 tys. euro. Natomiast maksymalna kwota wsparcia, jaka przysługuje na jeden projekt, jest już zróżnicowana. Jest to 400 tys. euro dla przedsięwzięć z zakresu współpracy i 900 tys. euro dla inwestycji w transport (elektromobilność).

Szczegółowe informacje o naborach wniosków, w tym wytyczne, wzory dokumentów oraz formalne i merytoryczne kryteria wyboru projektów, znajdują się na stronie programu Interreg Polska–Słowacja: pl.plsk.eu.

Obszar oddziaływania programu

Obszar wsparcia programu „Interreg Polska–Słowacja 2021–2027” obejmuje w Polsce:

- w województwie śląskim: podregion bielski i powiat pszczyński z podregionu tyskiego,

- w województwie małopolskim: podregiony oświęcimski, nowosądecki, nowotarski oraz powiat myślenicki z podregionu krakowskiego,

- w województwie podkarpackim: podregiony krośnieński i przemyski, powiat m. Rzeszów oraz powiat rzeszowski z podregionu rzeszowskiego.

Natomiast na Słowacji podregiony: Żyliński Kraj Samorządowy i Preszowski Kraj Samorządowy oraz powiat Spiska Nowa Wieś w Koszyckim Kraju Samorządowym.