Za sprawą nowelizacji ustawy o odpadach, która weszła w życie 1 stycznia 2025 r., gminy będą mogły uzyskać wsparcie finansowe na usunięcie niebezpiecznych odpadów. O tym, że jest to spory problem dla samorządów, sygnalizowała w raporcie z 2023 r. Najwyższa Izba Kontroli. NIK wskazała, że działania podejmowane przez państwo, by rozwiązać ten problem, okazały się nieskuteczne. Nie pomógł zakaz przywozu z zagranicy odpadów niebezpiecznych, stworzenie specjalnych struktur w inspektoratach ochrony środowiska, zaostrzenie kar za przestępstwa i wykroczenia przeciwko środowisku.
Wprawdzie przepisy nakładają na posiadaczy odpadów obowiązek niezwłocznego ich usuwania z miejsc nielegalnego deponowania, to jednak wyegzekwowanie tego obowiązku, gdy sprawca nie jest znany, jest w praktyce niemożliwe. Wówczas obowiązek usunięcia odpadów przechodzi na samorządy – nawet gdy składowane są na prywatnych nieruchomościach.
Dotychczas wójtowie, burmistrzowie i prezydenci miast nie dysponowali środkami finansowymi na usunięcie odpadów niebezpiecznych, nie mogli więc wypełnić ustawowych obowiązków. Teraz to się zmieni – mogą na ten cel otrzymać pieniądze, pod warunkiem jednak, że dopełnią formalności we wskazanym w przepisach terminie. Czasu zostało niewiele.
Zapraszam do lektury „Tygodnika Urzędników”.