Aktualizacja: 12.04.2025 20:04 Publikacja: 08.04.2025 05:40
Jak zwiększyć efektywność administracji publicznej?
Foto: Adobe Stock
Kierunek pracy urzędnika to przede wszystkim obowiązek działania na podstawie i zgodnie z prawem. To zakorzenione w legalistycznym porządku przekonanie silnie wpływa na charakter podejmowanych przez niego działań (urzędniczych), jednak istotne są także zasady dobrego rządzenia (good governance), które określają, jak powinny funkcjonować instytucje publiczne. Te zasady to: otwartość (openness), partycypacja (participation), odpowiedzialność (accountability), efektywność (effectiveness) oraz spójność (coherence). Wyzwaniem dla administracji jest zastosowanie tych zasad w praktyce – choćby efektywności, czyli relacji między nakładami i osiąganymi rezultatami. A jednak efektywność nie jest zazwyczaj kojarzona ze słowem „administracja”. Tymczasem efektywność instytucji publicznych ma kluczowe znaczenie dla jakości świadczonych usług i poziomu zadowolenia obywateli. Jak zatem sprawić, aby nasza administracja była bardziej efektywna?
W akcji „deregulacja” warto przyjrzeć się tym przepisom, które już obowiązują i przyznają uprawnienia przedsiębi...
Przepisy przejściowe nowelizacji ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym nie są jednoznaczne. Praco...
Jednostki budżetowe JST wypłacają wynagrodzenie z tytułu umów licencyjnych zawieranych z zagranicznymi kontrahen...
Rada gminy posiada kompetencje kontrolne w stosunku do wszelkich jednostek organizacyjnych bez względu na posiad...
Polityka klimatyczna i rynek energii w Polsce: podstawy prawne, energetyka społeczna. praktyczny proces powołania i rejestracji spółdzielni energetycznych oraz podpisania umowy z OSD
Pracownik, dla którego pracodawca zawarł umowę o prowadzenie PPK, staje się uczestnikiem PPK i nie traci tego st...
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas