Aktualizacja: 19.04.2025 22:40 Publikacja: 08.04.2025 05:40
Jak zwiększyć efektywność administracji publicznej?
Foto: Adobe Stock
Kierunek pracy urzędnika to przede wszystkim obowiązek działania na podstawie i zgodnie z prawem. To zakorzenione w legalistycznym porządku przekonanie silnie wpływa na charakter podejmowanych przez niego działań (urzędniczych), jednak istotne są także zasady dobrego rządzenia (good governance), które określają, jak powinny funkcjonować instytucje publiczne. Te zasady to: otwartość (openness), partycypacja (participation), odpowiedzialność (accountability), efektywność (effectiveness) oraz spójność (coherence). Wyzwaniem dla administracji jest zastosowanie tych zasad w praktyce – choćby efektywności, czyli relacji między nakładami i osiąganymi rezultatami. A jednak efektywność nie jest zazwyczaj kojarzona ze słowem „administracja”. Tymczasem efektywność instytucji publicznych ma kluczowe znaczenie dla jakości świadczonych usług i poziomu zadowolenia obywateli. Jak zatem sprawić, aby nasza administracja była bardziej efektywna?
Choć to rada gminy inicjuje założenie spółki komunalnej, późniejszy jej wpływ na działalność spółki jest ogranic...
Przepisy dają radnym uprawnienia informacyjne dotyczące spółek komunalnych. Czy to szansa na realną kontrolę i l...
Wynik rozpoznania zarzutu w sprawie egzekucji administracyjnej ma bezpośrednie przełożenie na badanie podstaw do...
Pozwolenia na budowę i konserwatorskie nie mogą zastąpić nakazu konserwatorskiego, bo udzielają one jedynie „pra...
Polityka klimatyczna i rynek energii w Polsce: podstawy prawne, energetyka społeczna. praktyczny proces powołania i rejestracji spółdzielni energetycznych oraz podpisania umowy z OSD
Prawidłowość i jakość sporządzonej opinii oraz kompetencje merytoryczne, wykształcenie czy posiadanie wiedzy spe...
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas