Zarządzanie. Jak zwiększyć efektywność administracji publicznej?

W dobie rosnących oczekiwań społecznych i ograniczonych zasobów konieczne jest stosowanie narzędzi zarządzania pozwalających optymalizować procesy, zwiększać sprawność organizacyjną i poprawiać standard usług publicznych.

Publikacja: 08.04.2025 05:40

Jak zwiększyć efektywność administracji publicznej?

Jak zwiększyć efektywność administracji publicznej?

Foto: Adobe Stock

Kierunek pracy urzędnika to przede wszystkim obowiązek działania na podstawie i zgodnie z prawem. To zakorzenione w legalistycznym porządku przekonanie silnie wpływa na charakter podejmowanych przez niego działań (urzędniczych), jednak istotne są także zasady dobrego rządzenia (good governance), które określają, jak powinny funkcjonować instytucje publiczne. Te zasady to: otwartość (openness), partycypacja (participation), odpowiedzialność (accountability), efektywność (effectiveness) oraz spójność (coherence). Wyzwaniem dla administracji jest zastosowanie tych zasad w praktyce – choćby efektywności, czyli relacji między nakładami i osiąganymi rezultatami. A jednak efektywność nie jest zazwyczaj kojarzona ze słowem „administracja”. Tymczasem efektywność instytucji publicznych ma kluczowe znaczenie dla jakości świadczonych usług i poziomu zadowolenia obywateli. Jak zatem sprawić, aby nasza administracja była bardziej efektywna?

Pozostało jeszcze 87% artykułu

PRO.RP.PL tylko za 39 zł!

Przygotuj się na najważniejsze zmiany prawne w 2025 r.
Wszystko o składce zdrowotnej, wprowadzeniu kasowego PIT i procedury SME. Raporty biznesowe, analizy ekonomiczne, webinary oraz użyteczne kalendarium.
Administracja
Teresa Siudem: Uproszczenia dla firm są w ustawie. Dlaczego ich nikt nie stosuje?
Administracja
Reforma planistyczna – jak interpretować przepisy przejściowe?
Administracja
Czy urząd miasta jest obowiązany do pobrania podatku u źródła?
Administracja
Czy radni z komisji rewizyjnej mogą wziąć pod lupę miejskie spółki?
Materiał Partnera
Konieczność transformacji energetycznej i rola samorządów
Administracja
Czy po ponownym zatrudnieniu uczestnika PPK trzeba ponownie „zapisać” go do PPK?