Kary nakładane na związki przedsiębiorców – nowe zasady

Podwyższeniu ma ulec maksymalny wymiar kar pieniężnych nakładanych na związki przedsiębiorców przez organ ochrony konkurencji i konsumentów. A w przypadku niewypłacalności związku, przewiduje się odpowiedzialność solidarną jego członków.

Publikacja: 19.05.2022 20:09

Kary nakładane na związki przedsiębiorców – nowe zasady

Foto: Adobe Stock

Projekt nowelizacji ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów (Projekt UC69) został opublikowany w Rządowym Centrum Legislacji na początku 2021 r. Powstał on m.in. po to, by implementować dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1 z dnia 11 grudnia 2018 r. mającej na celu nadanie organom ochrony konkurencji państw członkowskich uprawnień w celu skuteczniejszego egzekwowania prawa i zapewnienia należytego funkcjonowania rynku wewnętrznego (tzw. Dyrektywa ECN+). Pomimo iż Projekt UC69 nie został jeszcze skierowany do Sejmu (termin implementacji dyrektywy upłynął 4 lutego 2021 r.), rozwiązania w nim ujęte nieustannie budzą obawy zarówno przedsiębiorców, jak i doradców prawnych. Wyrazem tych obaw jest chociażby skierowany do Prezesa Rady Ministrów oraz Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów apel z 22 kwietnia 2022 r. podpisany przez przedstawicieli siedmiu organizacji zrzeszających przedsiębiorców. Autorzy apelu odnieśli się do niektórych propozycji zmian przepisów o odpowiedzialności związków przedsiębiorców. Niezależnie od stanowiska wyrażonego w apelu, poniżej przedstawiam kilka moich refleksji dotyczących Projektu UC69.

Pozostało 91% artykułu

Wiedza dla profesjonalistów w nowym PRO.RP.PL

Zyskaj dostęp do najnowszych raportów, analiz, orzeczeń, prognoz i komentarzy niezbędnych w Twojej codziennej pracy, przygotowanych przez ekspertów Rzeczpospolitej.
Biznes
Finansowanie transakcji M&A
Biznes
Zakazane klauzule w umowach B2B w prawie unijnym
Biznes
Jak zrealizować inwestycję na działce rolnej? 13 pytań i odpowiedzi
Biznes
Jaka odpowiedzialność grozi cyberprzestępcy?
Biznes
Europejski Niebieski Ład – nowe wyzwania dla firm