Reklama

Próbka próbce nierówna – walka z inspekcją podczas kontroli żywności

Dodatkowe próbki pobrane podczas kontroli mają zapewnić kontrolowanemu możliwość weryfikacji wyników badań. Błędy organu dokonane na tym etapie przesądzają o późniejszej możliwości podważenia decyzji nakładającej karę na przedsiębiorcę.

Publikacja: 18.08.2022 21:05

Próbka próbce nierówna – walka z inspekcją podczas kontroli żywności

Foto: Adobe Stock

Kontrole jakości handlowej żywności prowadzone są przez Inspekcję Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych (IJHARS). W przypadku wykrycia nieprawidłowości (np. ustalenia w produkcie zakazanych dodatków lub związków chemicznych), na przedsiębiorcę może zostać nałożona kara finansowa wynosząca nawet do 10 proc. jego przychodu za ostatni rok obrotowy poprzedzający kontrolę. Podstawą do nałożenia kary jest natomiast pobranie i zbadanie próbki produktu spożywczego. Na podstawie wyników urzędowych badań laboratoryjnych organ ocenia zgodność produktu z wymogami prawa żywnościowego; w przypadku niezgodności nakłada karę. Częścią procedury jest pobranie tzw. wtórnika, czyli dodatkowej próbki kontrolnej.

Pozostało jeszcze 93% artykułu

PRO.RP.PL i The New York Times w pakiecie!

Podwójna siła dziennikarstwa w jednej ofercie.

Kup roczny dostęp do PRO.RP.PL i ciesz się pełnym dostępem do The New York Times na 12 miesięcy.

W pakiecie zyskujesz nieograniczony dostęp do The New York Times, w tym News, Games, Cooking, Audio, Wirecutter i The Athletic.

Biznes
Agenci AI to zagrożnienie dla firm. Skutki decyzji maszyn bez ludzi mogą być katastrofalne
Materiał Promocyjny
UltraGrip Performance 3 wyznacza nowy standard w swojej klasie
Biznes
Teresa Siudem: Sukcesja po śmierci przedsiębiorcy
Biznes
Testament przedsiębiorcy – 10 wskazówek, które pozwolą uniknąć błędów
Biznes
Jak wykorzystać depozyt notarialny w transakcjach M&A?
Materiał Promocyjny
Raport o polskim rynku dostaw poza domem
Biznes
Jak stworzyć ogólne warunki umów, by wspierały biznes?
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Reklama
Reklama
Reklama