Reklama

Usługi i treści w zamian za dane – przykład Meta

Model płatności za usługi naszymi danymi może nam towarzyszyć jeszcze wiele lat.

Publikacja: 17.01.2023 02:00

Usługi i treści w zamian za dane – przykład Meta

Foto: Nick Otto/Bloomberg

Nie zawsze warto kurczowo trzymać się zgód na przetwarzanie danych osobowych jako panaceum na wszystkie problemy administratorów danych – to już wiemy. Ale problemy możemy mieć także wtedy, gdy wahadło zbytnio wychyla się w drugą stronę, o czym przekonał się niedawno Meta, podmiot prowadzący serwisy społecznościowe Facebook i Instagram.

Żeby zrozumieć problem, z którym w pewnym sensie mamy do czynienia wszyscy, trzeba cofnąć się w czasie o jakieś 20–25 lat. Internet, jaki zna moje pokolenie, to internet „darmowych” treści. „Darmowych”, bo za nic nie płaciliśmy w pieniądzu – ale płaciliśmy w danych. Oczywiście nie było wtedy przepisów o ochronie danych osobowych, nie było bannerów cookie i zgód. Nie było też tak agresywnych metod personalizacji reklam i budowania profili, jakie są dostępne dzisiaj. Jednym słowem, nic nie było – więc i świadomość tego, jak to działa, była ogólnie niewielka. Ale z czasem świadomość zaczęła rosnąć, a wraz z nią towarzyszące regulacje. Zdaliśmy sobie sprawę z tego, że nie ma darmowych lanczów, a za treści, które czytamy, płacimy własnymi danymi.

Pozostało jeszcze 80% artykułu

PRO.RP.PL i The New York Times w pakiecie!

Podwójna siła dziennikarstwa w jednej ofercie.

Kup roczny dostęp do PRO.RP.PL i ciesz się pełnym dostępem do The New York Times na 12 miesięcy.

W pakiecie zyskujesz nieograniczony dostęp do The New York Times, w tym News, Games, Cooking, Audio, Wirecutter i The Athletic.

Biznes
Julita Karaś-Gasparska: Dostępność cyfrowa, czyli e-zakupy bez barier
Biznes
Offboarding - bezpieczeństwo danych w firmie po rozstaniu z pracownikiem
Biznes
Pracownicy ze szczególnymi uprawnieniami – obowiązki pracodawcy
Biznes
Wsparcie finansowe dla pracownika można przekazać czekiem BLIK
Materiał Promocyjny
Sprzedaż motocykli mocno się rozpędza
Biznes
Czy jednoosobowa działalność gospodarcza to dobre rozwiązanie
Reklama
Reklama
Reklama