Aktualizacja: 20.04.2025 08:55 Publikacja: 24.02.2023 02:00
Foto: Adobe Stock
Zgodnie z oficjalnymi statystykami Polskiej Izby Ubezpieczeń w ciągu trzech pierwszych kwartałów 2022 r. towarzystwa ubezpieczeniowe wypłaciły 33,6 mld zł dla poszkodowanych, z czego ok. 12,1 mld zł pochodziło z ubezpieczeń komunikacyjnych (OC i AC). Ważne jest przy tym, że przy szkodach motoryzacyjnych proces likwidacji szkód jest m.in. kształtowany przez orzecznictwo sądów powszechnych, w tym judykaturę Sądu Najwyższego. Najczęściej to ten sąd w swoich uchwałach tłumaczy, jak należy dokonać wykładni poszczególnych norm prawnych, czy też jaki jest zakres poszczególnej szkody. Jednym z ostatnich przykładów takiego „umodelowania” jest kwestia tzw. rabatów i upustów, która została poruszona w uchwale Sądu Najwyższego z 22 października 2022 r. (III CZP 119/22). Sąd Najwyższy uznał, że odszkodowanie przysługujące od zakładu ubezpieczeń z OC komunikacyjnego za szkody powstałe w związku z ruchem pojazdów obejmuje wyłącznie niezbędne i ekonomicznie uzasadnione koszty naprawy.
Dłużnik nie musi już przepisywać majątku na konkubinę, by ukryć go przed komornikiem. Może wykorzystać do tego l...
Wyegzekwowanie należności w niektórych sprawach jest problemem. Wiele egzekucji kończy się wydaniem postanowieni...
Początek 2025 roku przyniósł szereg komunikatów Urzędu Regulacji Energetyki, które wywołały liczne wątpliwości n...
Przedsiębiorca, decydując się na współpracę z sektorem publicznym, powinien pamiętać, że rządzi się ona innymi p...
Polityka klimatyczna i rynek energii w Polsce: podstawy prawne, energetyka społeczna. praktyczny proces powołania i rejestracji spółdzielni energetycznych oraz podpisania umowy z OSD
Kodeks cywilny zawiera regulacje, na podstawie których wykonawca może domagać się dostosowania wysokości wynagro...
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas