Reklama
Rozwiń
Reklama

Pomówienie może zniszczyć biznes. Są sposoby, by się bronić

Naruszenie dobrego imienia firmy będzie polegało na oczernieniu jej, podawaniu nieprawdziwych informacji na temat prowadzenia działalności – mówi Agata Koschel-Sturzbecher, członkini Komisji Etyki przy Naczelnej Radzie Adwokackiej.

Publikacja: 11.04.2023 11:18

Pomówienie może zniszczyć biznes. Są sposoby, by się bronić

Foto: Adobe Stock

Przedsiębiorcy, by wyeliminować konkurencję, mogą sięgać po różne, często nieetyczne sposoby, np. rozpowszechniać nieprawdziwe informacje, publikować posty w mediach społecznościowych. W jaki sposób firma może się przed tym bronić?

Agata Koschel-Sturzbecher: Możemy rozpocząć obronę w dwojaki sposób: albo na drodze karnej, albo cywilnoprawnej. Podstawą do wszczęcia postępowania karnego jest art. 212 kodeksu karnego, który penalizuje przestępstwo pomówienia (zniesławienia). Postępowanie prowadzone na tej podstawie jest postępowaniem prywatnoskargowym. Żeby zostało wszczęte, pokrzywdzony musi wnieść akt oskarżenia do sądu. Postępowanie cywilne prowadzone jest z tytułu naruszenia dóbr osobistych, z art. 23 kodeksu cywilnego. Postępowanie o ochronę dóbr osobistych trochę szerzej, niż postępowanie karne, określa możliwości i środki ochrony.

Pozostało jeszcze 93% artykułu

PRO.RP.PL i The New York Times w pakiecie!

Podwójna siła dziennikarstwa w jednej ofercie.

Kup roczny dostęp do PRO.RP.PL i ciesz się pełnym dostępem do The New York Times na 12 miesięcy.

W pakiecie zyskujesz nieograniczony dostęp do The New York Times, w tym News, Games, Cooking, Audio, Wirecutter i The Athletic.

Biznes
Julita Karaś-Gasparska: Ostatni dzwonek na wakacje składkowe
Materiał Promocyjny
Polska „tygrysem wzrostu”, ale potrzebuje kapitału i innowacji
Biznes
Niezależny ekspert pomoże dłużnikowi w restrukturyzacji
Biznes
FinTech i dostawcy SaaS, PaaS i IaaS – co zmieni Data Act
Biznes
EUDR – kolejne zmiany w unijnej polityce środowiskowej
Materiał Promocyjny
Jak budować strategię cyberodporności
Biznes
IT: jak uniknąć ryzyk i budować partnerską współpracę
Reklama
Reklama