Pomówienie może zniszczyć biznes. Są sposoby, by się bronić

Naruszenie dobrego imienia firmy będzie polegało na oczernieniu jej, podawaniu nieprawdziwych informacji na temat prowadzenia działalności – mówi Agata Koschel-Sturzbecher, członkini Komisji Etyki przy Naczelnej Radzie Adwokackiej.

Publikacja: 11.04.2023 11:18

Pomówienie może zniszczyć biznes. Są sposoby, by się bronić

Foto: Adobe Stock

Przedsiębiorcy, by wyeliminować konkurencję, mogą sięgać po różne, często nieetyczne sposoby, np. rozpowszechniać nieprawdziwe informacje, publikować posty w mediach społecznościowych. W jaki sposób firma może się przed tym bronić?

Agata Koschel-Sturzbecher: Możemy rozpocząć obronę w dwojaki sposób: albo na drodze karnej, albo cywilnoprawnej. Podstawą do wszczęcia postępowania karnego jest art. 212 kodeksu karnego, który penalizuje przestępstwo pomówienia (zniesławienia). Postępowanie prowadzone na tej podstawie jest postępowaniem prywatnoskargowym. Żeby zostało wszczęte, pokrzywdzony musi wnieść akt oskarżenia do sądu. Postępowanie cywilne prowadzone jest z tytułu naruszenia dóbr osobistych, z art. 23 kodeksu cywilnego. Postępowanie o ochronę dóbr osobistych trochę szerzej, niż postępowanie karne, określa możliwości i środki ochrony.

Pozostało 93% artykułu

PRO.RP.PL za 19 zł

Zyskaj dostęp do raportów, analiz i komentarzy niezbędnych w codziennej pracy każdego PROfesjonalisty.
Biznes
Teresa Siudem: Plusy i minusy fundacji w Liechtensteinie
Materiał Promocyjny
Jak programy lojalnościowe wpływają na korzystanie z kart kredytowych?
Biznes
Czy warto założyć fundację prywatną w Liechtensteinie?
Biznes
Centralizacja polityki spójności nie pomoże przedsiębiorcom
Biznes
Dyrektywa NIS 2 – początek nowej ery cyberbezpieczeństwa w UE
Materiał Promocyjny
Big data pomaga budować skuteczne strategie
Biznes
Podział spółki przez wyodrębnienie – jak wykorzystać nowe rozwiązanie?
Materiał Promocyjny
Bank dla miłośników podróży z klasą, którzy nie lubią przepłacać