Reklama

Pomówienie może zniszczyć biznes. Są sposoby, by się bronić

Naruszenie dobrego imienia firmy będzie polegało na oczernieniu jej, podawaniu nieprawdziwych informacji na temat prowadzenia działalności – mówi Agata Koschel-Sturzbecher, członkini Komisji Etyki przy Naczelnej Radzie Adwokackiej.

Publikacja: 11.04.2023 11:18

Pomówienie może zniszczyć biznes. Są sposoby, by się bronić

Foto: Adobe Stock

Przedsiębiorcy, by wyeliminować konkurencję, mogą sięgać po różne, często nieetyczne sposoby, np. rozpowszechniać nieprawdziwe informacje, publikować posty w mediach społecznościowych. W jaki sposób firma może się przed tym bronić?

Agata Koschel-Sturzbecher: Możemy rozpocząć obronę w dwojaki sposób: albo na drodze karnej, albo cywilnoprawnej. Podstawą do wszczęcia postępowania karnego jest art. 212 kodeksu karnego, który penalizuje przestępstwo pomówienia (zniesławienia). Postępowanie prowadzone na tej podstawie jest postępowaniem prywatnoskargowym. Żeby zostało wszczęte, pokrzywdzony musi wnieść akt oskarżenia do sądu. Postępowanie cywilne prowadzone jest z tytułu naruszenia dóbr osobistych, z art. 23 kodeksu cywilnego. Postępowanie o ochronę dóbr osobistych trochę szerzej, niż postępowanie karne, określa możliwości i środki ochrony.

Pozostało jeszcze 93% artykułu

PRO.RP.PL i The New York Times w pakiecie!

Podwójna siła dziennikarstwa w jednej ofercie.

Kup roczny dostęp do PRO.RP.PL i ciesz się pełnym dostępem do The New York Times na 12 miesięcy.

W pakiecie zyskujesz nieograniczony dostęp do The New York Times, w tym News, Games, Cooking, Audio, Wirecutter i The Athletic.

Biznes
Teresa Siudem: Compliance – obowiązek, który trzeba wypełnić
Biznes
Jak skutecznie wdrożyć system compliance?
Biznes
Procedura ZRID – problemy wykonawcy związane z ponowną oceną oddziaływania na środowisko
Biznes
Certyfikacja wykonawców zamówień publicznych – kontrowersje wokół ustawy
Biznes
Transparentne płace i nietransparentne obowiązki firm
Reklama
Reklama
Reklama