Reklama

Tomasz Pietryga: Wspólna organizacja zamiast łączyć – dzieli

Dlaczego przedsiębiorcy nie chcą silnego, wpływowego samorządu, który broniłby ich interesów?

Publikacja: 06.06.2023 11:08

Tomasz Pietryga: Wspólna organizacja zamiast łączyć – dzieli

Foto: Adobe Stock

W roku wyborczym nieśmiało odżywa dyskusja na temat utworzenia powszechnego samorządu przedsiębiorców. Pomysł ten, wzorowany na rozwiązaniach zachodnich, funkcjonuje i sprawdza się w wielu krajach, w Polsce jednak nie może się przebić. Mimo kilku projektów ustaw, a nawet deklaracji politycznych płynących z wszystkich stron sceny politycznej, nie udało się takiej organizacji powołać, a nawet rozpocząć zaawansowanych prac legislacyjnych, które doprowadziłyby do wypracowania optymalnego modelu samorządu dla ludzi biznesu. Okazuje się jednak, że największą przeszkodą w tym przedsięwzięciu nie jest wcale rząd czy parlament, ale sami zainteresowani. Część obecnych organizacji pracodawców jest sceptyczna wobec takich inicjatyw. Ich zarządy obawiają się utraty samodzielności, władzy i wpływów, która w demokratycznie wybieranym samorządzie musiałaby być dzielona z innymi. Stąd też wszystkie inicjatywy rozpadają się na etapie konsultacji, a bez zgody samych organizacji trudno forsować taki projekt. I chyba szkoda. W Polsce biznes skupia 2 miliony ludzi, to potężna siła, a odpowiednie struktury przedstawicielskie znacznie wzmacniałyby głos przedsiębiorców w dialogu z rządem, m.in. w kwestiach np. przedsięwzięć legislacyjnych, które dotyczą biznesu. W ostatnim czasie jako alternatywa dla powszechnego samorządu gospodarczego pojawiła się koncepcja rozwijania struktur samorządowych przedsiębiorców na szczeblu lokalnym, przy ścisłej współpracy z gminami i powiatami. Tak, aby oddolnie tworzyć strukturę, która za jakiś czas może być fundamentem dla powszechnego samorządu. Warto na ten temat dyskutować.

PRO.RP.PL i The New York Times w pakiecie!

Podwójna siła dziennikarstwa w jednej ofercie.

Kup roczny dostęp do PRO.RP.PL i ciesz się pełnym dostępem do The New York Times na 12 miesięcy.

W pakiecie zyskujesz nieograniczony dostęp do The New York Times, w tym News, Games, Cooking, Audio, Wirecutter i The Athletic.

Biznes
Teresa Siudem: Kiedy ciąg cyfr staje się znakiem towarowym
Materiał Promocyjny
Czy polskie banki zbudują wspólne AI? Eksperci widzą potencjał, ale też bariery
Biznes
Wniosek o ogłoszenie upadłości a zasady reprezentacji w spółce
Biznes
DRSI – jakie ułatwienia przewiduje specustawa obronna?
Biznes
Kiedy liczby tworzą znak towarowy?
Materiał Promocyjny
Urząd Patentowy teraz bardziej internetowy
Biznes
Jakich formalności dopełnić zbywając przedsiębiorstwo spółki lub jego część?
Reklama
Reklama