Reklama

Tomasz Pietryga: Wspólna organizacja zamiast łączyć – dzieli

Dlaczego przedsiębiorcy nie chcą silnego, wpływowego samorządu, który broniłby ich interesów?

Publikacja: 06.06.2023 11:08

Tomasz Pietryga: Wspólna organizacja zamiast łączyć – dzieli

Foto: Adobe Stock

W roku wyborczym nieśmiało odżywa dyskusja na temat utworzenia powszechnego samorządu przedsiębiorców. Pomysł ten, wzorowany na rozwiązaniach zachodnich, funkcjonuje i sprawdza się w wielu krajach, w Polsce jednak nie może się przebić. Mimo kilku projektów ustaw, a nawet deklaracji politycznych płynących z wszystkich stron sceny politycznej, nie udało się takiej organizacji powołać, a nawet rozpocząć zaawansowanych prac legislacyjnych, które doprowadziłyby do wypracowania optymalnego modelu samorządu dla ludzi biznesu. Okazuje się jednak, że największą przeszkodą w tym przedsięwzięciu nie jest wcale rząd czy parlament, ale sami zainteresowani. Część obecnych organizacji pracodawców jest sceptyczna wobec takich inicjatyw. Ich zarządy obawiają się utraty samodzielności, władzy i wpływów, która w demokratycznie wybieranym samorządzie musiałaby być dzielona z innymi. Stąd też wszystkie inicjatywy rozpadają się na etapie konsultacji, a bez zgody samych organizacji trudno forsować taki projekt. I chyba szkoda. W Polsce biznes skupia 2 miliony ludzi, to potężna siła, a odpowiednie struktury przedstawicielskie znacznie wzmacniałyby głos przedsiębiorców w dialogu z rządem, m.in. w kwestiach np. przedsięwzięć legislacyjnych, które dotyczą biznesu. W ostatnim czasie jako alternatywa dla powszechnego samorządu gospodarczego pojawiła się koncepcja rozwijania struktur samorządowych przedsiębiorców na szczeblu lokalnym, przy ścisłej współpracy z gminami i powiatami. Tak, aby oddolnie tworzyć strukturę, która za jakiś czas może być fundamentem dla powszechnego samorządu. Warto na ten temat dyskutować.

PRO.RP.PL i The New York Times w pakiecie!

Podwójna siła dziennikarstwa w jednej ofercie.

Kup roczny dostęp do PRO.RP.PL i ciesz się pełnym dostępem do The New York Times na 12 miesięcy.

W pakiecie zyskujesz nieograniczony dostęp do The New York Times, w tym News, Games, Cooking, Audio, Wirecutter i The Athletic.

Biznes
Teresa Siudem: System ostrzegania dla spółek akcyjnych
Reklama
Biznes
Compliance w spółce akcyjnej – dlaczego zarząd powinien go wdrożyć?
Biznes
Czy do wykonania zadań publicznych zawsze niezbędne jest udzielenie zamówienia?
Biznes
Jak ustalić cenę sprzedaży w transakcji M&A?
Materiał Promocyjny
Sprzedaż motocykli mocno się rozpędza
Biznes
Konsola do gier w kosztach firmy? To możliwe
Reklama
Reklama
Reklama