Reklama

Ile rozliczymy w kosztach z faktury na samochód

Jeśli przedsiębiorca odlicza przy zakupie auta tylko 50 proc. VAT, pozostała część zwiększy wartość początkową, która jest podstawą amortyzacji. Pytanie w tej sprawie zadał jeden z naszych czytelników. Ile rozliczymy w kosztach z faktury VAT na samochód?

Publikacja: 06.10.2023 04:00

Ile rozliczymy w kosztach z faktury na samochód

Foto: Adobe Stock

Kupił samochód osobowy za 100 tys. zł netto plus 23 tys. zł VAT. Auto zostanie wprowadzone do ewidencji środków trwałych. Samochód będzie wykorzystywany w działalności gospodarczej, ale także prywatnie, dlatego przedsiębiorca odlicza przy zakupie tylko 50 proc. VAT. Czy wobec tego wartość początkowa samochodu, która jest podstawą amortyzacji, wyniesie 111,5 tys. zł (kwota netto plus nieodliczony VAT)?

Krajowa Informacja Skarbowa w odpowiedzi na to pytanie powołuje art. 22g ustawy o PIT. Wynika z niego, że wartość początkową środka trwałego stanowi cena jego nabycia. Jest to kwota należna zbywcy pomniejszona o VAT, chyba że nabywca nie ma prawa do jego odliczenia. „Wartością początkową jest wartość netto wraz z podatkiem VAT, na który nie przysługuje odliczenie” – pisze KIS.

PRO.RP.PL i The New York Times w pakiecie!

Podwójna siła dziennikarstwa w jednej ofercie.

Kup roczny dostęp do PRO.RP.PL i ciesz się pełnym dostępem do The New York Times na 12 miesięcy.

W pakiecie zyskujesz nieograniczony dostęp do The New York Times, w tym News, Games, Cooking, Audio, Wirecutter i The Athletic.

Biznes
Agenci AI to zagrożnienie dla firm. Skutki decyzji maszyn bez ludzi mogą być katastrofalne
Materiał Promocyjny
UltraGrip Performance 3 wyznacza nowy standard w swojej klasie
Biznes
Teresa Siudem: Sukcesja po śmierci przedsiębiorcy
Biznes
Testament przedsiębiorcy – 10 wskazówek, które pozwolą uniknąć błędów
Biznes
Jak wykorzystać depozyt notarialny w transakcjach M&A?
Materiał Promocyjny
Raport o polskim rynku dostaw poza domem
Biznes
Jak stworzyć ogólne warunki umów, by wspierały biznes?
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Reklama
Reklama
Reklama