Transakcje M&A – jak przygotować się do sprzedaży biznesu?

Transakcja M&A stanowi zwykle bardzo złożony proces pod względem gospodarczym i operacyjnym, który realizowany jest za pomocą skomplikowanych struktur prawnych. Nierzadko wiele czynności prowadzonych jest równolegle, a przyszły sprzedawca powinien wykonać niektóre z nich jeszcze zanim pojawi się kupujący. Jak przygotować się do sprzedaży biznesu?

Publikacja: 05.04.2024 04:30

Transakcje M&A – jak przygotować się do sprzedaży biznesu?

Foto: Adobe Stock

Skrót „M&A” pochodzi od angielskiego terminu „mergers and acquisitions”, który na polski tłumaczony zwykle bywa jako „transakcje fuzji i przejęć”. Istota transakcji M&A sprowadza się do sprzedaży biznesu, tj. przedsiębiorstwa rozumianego funkcjonalnie. Sprzedaż biznesu może przybrać formę sprzedaży udziałów (akcji) spółki przez jej dotychczasowego wspólnika albo wspólników (ang. share deal). Sprzedający może sprzedać 100 proc. udziałów (akcji) w spółce, ale może również sprzedać pakiet mniejszościowy lub większościowy – transakcją tego typu jest więc również „wpuszczenie” do spółki nowego inwestora. Alternatywną formą sprzedaży biznesu jest sprzedaż przedsiębiorstwa lub niektórych jego składników (ang. asset deal), kiedy to sama spółka występuje w charakterze sprzedawcy. Wybór odpowiedniej formuły sprzedaży powinien zostać poprzedzony analizą uwarunkowań prawnych i podatkowych dla każdego konkretnego przypadku, ponieważ wybrana struktura transakcji pociąga za sobą istotne konsekwencje w tym zakresie.

Pozostało jeszcze 93% artykułu

PRO.RP.PL tylko za 39 zł!

Przygotuj się na najważniejsze zmiany prawne w 2025 r.
Wszystko o składce zdrowotnej, wprowadzeniu kasowego PIT i procedury SME. Raporty biznesowe, analizy ekonomiczne, webinary oraz użyteczne kalendarium.
Biznes
Teresa Siudem: Jak dzielić się zyskiem ze wspólnikami?
Biznes
Obowiązkowy audyt fundacji rodzinnej. Jak stosować przepisy w praktyce?
Biznes
Jak podzielić zysk spółki z o.o. na zwyczajnym zgromadzeniu wspólników?
Biznes
Jak podzielić się zyskiem z akcjonariuszami nie wypłacając dywidendy?
Biznes
Jak nowe cła wpłyną na gospodarkę i klientów – wyzwania i rekomendacje
Materiał Promocyjny
Między elastycznością a bezpieczeństwem