Reklama
Rozwiń

Transakcje M&A – jak przygotować się do sprzedaży biznesu?

Transakcja M&A stanowi zwykle bardzo złożony proces pod względem gospodarczym i operacyjnym, który realizowany jest za pomocą skomplikowanych struktur prawnych. Nierzadko wiele czynności prowadzonych jest równolegle, a przyszły sprzedawca powinien wykonać niektóre z nich jeszcze zanim pojawi się kupujący. Jak przygotować się do sprzedaży biznesu?

Publikacja: 05.04.2024 04:30

Transakcje M&A – jak przygotować się do sprzedaży biznesu?

Foto: Adobe Stock

Skrót „M&A” pochodzi od angielskiego terminu „mergers and acquisitions”, który na polski tłumaczony zwykle bywa jako „transakcje fuzji i przejęć”. Istota transakcji M&A sprowadza się do sprzedaży biznesu, tj. przedsiębiorstwa rozumianego funkcjonalnie. Sprzedaż biznesu może przybrać formę sprzedaży udziałów (akcji) spółki przez jej dotychczasowego wspólnika albo wspólników (ang. share deal). Sprzedający może sprzedać 100 proc. udziałów (akcji) w spółce, ale może również sprzedać pakiet mniejszościowy lub większościowy – transakcją tego typu jest więc również „wpuszczenie” do spółki nowego inwestora. Alternatywną formą sprzedaży biznesu jest sprzedaż przedsiębiorstwa lub niektórych jego składników (ang. asset deal), kiedy to sama spółka występuje w charakterze sprzedawcy. Wybór odpowiedniej formuły sprzedaży powinien zostać poprzedzony analizą uwarunkowań prawnych i podatkowych dla każdego konkretnego przypadku, ponieważ wybrana struktura transakcji pociąga za sobą istotne konsekwencje w tym zakresie.

Pozostało jeszcze 93% artykułu

PRO.RP.PL tylko za 39 zł!

Twoje wsparcie decyzji biznesowych i pomoc w codziennej pracy.
Interpretacje ważnych zmian prawa, raporty ekonomiczne, analizy rynku, porady i praktyczne wskazówki ekspertów „Rzeczpospolitej”.
Biznes
Pozbawienie wspólnika prawa do reprezentacji spółki jawnej
Biznes
Teresa Siudem: Pieczątki odchodzą do lamusa
Biznes
Łatwiejsze zawieranie umów leasingu. Zmiany wchodzą w życie
Biznes
Deregulacja - ułatwienia dla biznesu wchodzą w życie
Biznes
Ferrari wygrywa przed Sądem UE udowadniając rzeczywiste używanie znaku Testarossa
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama