Ochrona własności intelektualnej w branży motoryzacyjnej – jakie zmiany?

Czy użycie przez sprzedawcę części zamiennej znaku towarowego producenta samochodu może być dozwolone? O tym rozstrzygał w tym roku TSUE, ale jak pokazuje niedawny wyrok polskiego sądu wnioski z unijnego orzeczenia nie są oczywiste. W unijnym prawodawstwie szykują się też zmiany dotyczące wzorów przemysłowych związane z tzw. klauzulą napraw.

Publikacja: 20.09.2024 04:30

Ochrona własności intelektualnej w branży motoryzacyjnej – jakie zmiany?

Foto: Adobe Stock

Pewnie każdy słysząc słowo „samochód” mimowolnie widzi już oczami wyobraźni charakterystyczne logo swojego ulubionego producenta. Oznaczenia tego rodzaju – znaki towarowe – służą właśnie powiązaniu określonych towarów lub usług z konkretnym producentem. Umieszczając na jakiejś rzeczy charakterystyczne logo, slogan lub nazwę albo używając ich w powiązaniu z danym produktem, np. w reklamie, uprawniony do znaku towarowego ma możliwość budować w świadomości konsumentów skojarzenia ze swoim przedsiębiorstwem oraz przyzwyczajać ich do tego, czego mogą oczekiwać wybierając oferowane przez niego towary lub usługi.

Pozostało 95% artykułu

Wiedza dla profesjonalistów w nowym PRO.RP.PL

Zyskaj dostęp do najnowszych raportów, analiz, orzeczeń, prognoz i komentarzy niezbędnych w Twojej codziennej pracy, przygotowanych przez ekspertów Rzeczpospolitej.
Biznes
Nowe obowiązki dla sektora komunikacji elektronicznej na niechciane połączenia
Biznes
Sąd uchyla uchwałę wspólników. Czy sprzedaż nieruchomości jest nieważna?
Biznes
Powództwa przedstawicielskie – nowy tryb dochodzenia roszczeń konsumenckich
Biznes
W fundacji rodzinnej nie ma podatku od darowizn
Biznes
Gdy dostarczasz towar na pokład statku, ponosisz ryzyko załadunku