Każdy, kto prowadził kiedykolwiek działalność gospodarczą wie, że to nie jest „bułka z masłem”. Ryzyko wpisane jest w biznes, można zarobić, ale można też stracić. Jednak zazwyczaj najwięcej tracą ci, którzy źle planują albo wcale tego nie robią. Kluczowe jest bowiem, przy podejmowaniu decyzji, uwzględnienie różnych wariantów – zarówno dobrych, jak i złych scenariuszy. Takie podejście sprawdza się również w sytuacji, gdy przedsiębiorca planuje sprzedać firmę. O tym powinien pomyśleć dużo wcześniej i odpowiednio się do tego przygotować.
Czytaj więcej:
Poza planowaniem, ważne jest również – szczególnie w większych organizacjach – wdrożenie skutecznych mechanizmów kontrolnych. Przykładowo, przepisy dają radzie nadzorczej możliwość uzyskiwania informacji od zarządu o działalności spółki i stałego nadzoru nad jej funkcjonowaniem. Jeśli tak, to należy z tych uprawnień korzystać – można m.in. wprowadzić rozwiązania kontrolne „szyte na miarę” danej organizacji.
Czytaj więcej:
Kolejną sprawą jest współpraca poszczególnych działów w firmie i nie tylko wtedy, gdy stara się ona o „duży” kontrakt. Bez współpracy będą one krążyły jako oddzielne satelity, czasami dublując swoje kompetencje, a czasami nawet szkodząc sobie wzajemnie.
Czytaj więcej:
Jak takich sytuacji uniknąć? O tym piszemy w „Tygodniku Przedsiębiorców”. Zapraszam do lektury.