Reklama

Poręczenia i gwarancje w grupach kapitałowych – pułapki podatkowe

Poręczenia i gwarancje udzielane między podmiotami powiązanymi mogą wiązać się z ryzykiem podatkowym, w szczególności odnośnie do ich kwalifikacji na gruncie przepisów o cenach transferowych i obowiązku ich dokumentowania.

Publikacja: 08.09.2025 05:10

Poręczenia i gwarancje w grupach kapitałowych – pułapki podatkowe

Poręczenia i gwarancje w grupach kapitałowych – pułapki podatkowe

Foto: Adobe Stock

Wzajemne poręczenia i gwarancje między spółkami powiązanymi to powszechna praktyka w grupach kapitałowych, zwłaszcza przy pozyskiwaniu finansowania zewnętrznego lub zabezpieczaniu zobowiązań handlowych. Choć często uznawane za rutynowe i nieodpłatne, mogą wiązać się z istotnym ryzykiem podatkowym, zwłaszcza na gruncie cen transferowych. Brak dokumentacji lub błędne założenie neutralności podatkowej może bowiem skutkować doszacowaniem przychodów i dodatkowymi sankcjami.

Warto więc przyjrzeć się najczęstszym wątpliwościom pojawiającym się w praktyce, najnowszemu orzecznictwu oraz podejściu organów podatkowych w tym zakresie.

Pozostało jeszcze 94% artykułu

PRO.RP.PL i The New York Times w pakiecie!

Podwójna siła dziennikarstwa w jednej ofercie.

Kup roczny dostęp do PRO.RP.PL i ciesz się pełnym dostępem do The New York Times na 12 miesięcy.

W pakiecie zyskujesz nieograniczony dostęp do The New York Times, w tym News, Games, Cooking, Audio, Wirecutter i The Athletic.

CIT
Najem krótkoterminowy w fundacji rodzinnej jest zwolniony z CIT
Materiał Promocyjny
W poszukiwaniu nowego pokolenia prezesów: dlaczego warto dbać o MŚP
CIT
Fiskus zmienia interpretację o estońskim CIT. Chodzi o ukryty zysk
CIT
Rząd uszczelnia przepisy o fundacji rodzinnej. Bezpodatkowe hotelarstwo wykluczone
CIT
Podstawa opodatkowania CFC obejmuje też pośrednie prawa do zysku
Materiał Promocyjny
Stacje ładowania dla ciężarówek pilnie potrzebne
CIT
Jak liczyć dwuletnie posiadanie akcji przy połączeniu odwrotnym
Materiał Promocyjny
Prawnik 4.0 – AI, LegalTech, dane w codziennej praktyce
Reklama
Reklama
Reklama