Reklama

Umowa o pracę: papier nie jest niezbędny do nawiązania etatu

Strony mogą skutecznie zawrzeć umowę o pracę bez stosowania formy pisemnej, nawet jeżeli pracownik nie posiada kwalifikowanego podpisu elektronicznego, a taki podpis ma tylko pracodawca.

Aktualizacja: 09.05.2021 14:34 Publikacja: 09.05.2021 00:01

Umowa o pracę: papier nie jest niezbędny do nawiązania etatu

Foto: Adobe Stock

Umowę o pracę zawiera się na piśmie – tak stanowi art. 29 § 2 kodeksu pracy zdanie pierwsze. Wydaje się, że przepis ten nie powinien budzić żadnych wątpliwości zgodnie z zasadą, że to co jasne nie wymaga wykładni. Nie jest to jednak takie oczywiste w świetle niedawnego stanowiska Państwowej Inspekcji Pracy (https://www.pip.gov.pl/pl/ o-urzedzie/wyjasnienia-i-wsparcie-pip/najczestsze-pytania-i-odpowiedzi/umowa-o-prace-w-czasach-pandemii/ 121594,umowa-o-prace-w-czasach-pandemii.html) – >patrz ramka.

Rzeczywistość pracy zdalnej pokazuje, że ten najbardziej podstawowy przepis w kodeksie pracy budzi wiele emocji i jest przedmiotem sporów. Spróbujmy zatem odpowiedzieć na pytanie, czy umowa o pracę musi być zawarta na piśmie, co to oznacza w praktyce i jakie są konsekwencje niezawarcia umowy w formie pisemnej.

Pozostało jeszcze 91% artykułu

PRO.RP.PL i The New York Times w pakiecie!

Podwójna siła dziennikarstwa w jednej ofercie.

Kup roczny dostęp do PRO.RP.PL i ciesz się pełnym dostępem do The New York Times na 12 miesięcy.

W pakiecie zyskujesz nieograniczony dostęp do The New York Times, w tym News, Games, Cooking, Audio, Wirecutter i The Athletic.

Kadry i Płace
Jakie uprawnienia w pracy ma krwiodawca? Ile dni wolnego?
Reklama
Kadry i Płace
Jak rozwiązać umowę o pracę podczas pracy zdalnej?
Kadry i Płace
Czas pracy na część etatu – jak planować grafik zgodnie z przepisami?
Kadry i Płace
Premia frekwencyjna – sposób na lojalność pracowników czy kosztowna pułapka?
Materiał Promocyjny
Sprzedaż motocykli mocno się rozpędza
Kadry i Płace
Rozstania za porozumieniem stron nie są łatwe. Jak uniknąć szantażu i sądu?
Reklama
Reklama
Reklama