Sadowski: Harleye podrożeją, ale wojna celna ma wymusić lojalność dla USA

UE nie potrzebuje wojny celnej, bo sama pielęgnuje bariery w handlu na unijnym rynku, które odpowiadają 45 a nawet 110-proc. cłom - zauważa Andrzej Sadowski, prezydent Centrum im. Adama Smitha, w programie Magazyn o Biznesie.

Publikacja: 20.03.2025 14:00

prof. Andrzej Sadowski, prezydent Centrum im. Adama Smitha

prof. Andrzej Sadowski, prezydent Centrum im. Adama Smitha

Foto: tvrp.pl

Gościem red. Aleksandry Ptak-Iglewskiej w magazynie "Magazyn o Biznesie" był Andrzej Sadowski, prezydent Centrum im. Adama Smitha, w programie Rzecz o Biznesie. Zapytany o sens rozpętywania obecnie wojny celnej przez prezydenta Trumpa, wyjaśnił, że karne cła są dla Trumpa narzędziem do wymuszenia lojalności Europy w jego geopolitycznej rozgrywce z Chinami. Rozgrywce, którą właśnie zarówno Waszyngton jak i Bruksela z Pekinem przegrywają.

- Wojna handlowa to jest niewątpliwie wstęp do innych rozmów na znacznie poważniejsze tematy niż okładanie się cłami. Na przykład o większej lojalności UE wobec USA jako sojusznika nie tylko w ramach NATO, ale też większego opowiedzenia się w tym konflikcie globalnym, który USA prowadzi wobec Chin. Mamy tu do czynienia z poważną geopolityką, niż rozmowami o jakichś karnych cłach - mówił Andrzej Sadowski.

PRO.RP.PL tylko za 39 zł!

Przygotuj się na najważniejsze zmiany prawne w 2025 r.
Wszystko o składce zdrowotnej, wprowadzeniu kasowego PIT i procedury SME. Raporty biznesowe, analizy ekonomiczne, webinary oraz użyteczne kalendarium.
Magazyn o biznesie
Poziom inflacji może być powodem do ulgi
Magazyn o biznesie
Majówka w sklepach: to pogoda rozdaje karty. Handel czeka na system kaucyjny
Magazyn o biznesie
Dlaczego konsumenci mają złe nastroje? Odpowiedzią jest wojna celna i Trump
Magazyn o biznesie
Czy nowy rząd zreformuje niemiecką gospodarkę
Magazyn o biznesie
Wytwórcy wody walczą z suszą
Materiał Promocyjny
Lenovo i Motorola dalej rosną na polskim rynku