Kuniewicz: rośnie optymizm kupujących mieszkanie

- Czym jest obniżka stóp? Obniżka stóp jest sygnałem, na który czeka niezdecydowany klient, który potrzebuje tego impulsu do zakupu mieszkania - mówi Katarzyna Kuniewicz, dyrektorka działu badań w Otodom, w Magazynie o Biznesie.

Publikacja: 16.05.2025 14:00

Katarzyna Kuniewicz, dyrektorka działu badań w Otodom

Katarzyna Kuniewicz, dyrektorka działu badań w Otodom

Foto: podcasty.rp.pl

Nawet 13 proc. ankietowanych osób, które rozważają kupno nieruchomości odpowiadało ostatnio w badaniu Otodom, że obniżka stóp procentowych skłoniłaby ich do sfinalizowania transakcji, mówiła  Katarzyna Kuniewicz, dyrektorka działu badań w Otodom w Magazynie o Biznesie, w rozmowie z Aleksandrą Ptak-Iglewską. 

Spadek stóp procentowych o 50 pb po długich 19 miesiącach utrzymywania stóp na dość wysokim poziomie 5,75 proc. prowadzi wprost do pytania - jaki to będzie miało wpływ na rynek nieruchomości. Czy pozwoli klientom na kupno mieszkania, zwiększy ich zdolność nabywczą dzięki temu, że wzrośnie ich zdolność kredytowa? A także, czy ta zdolność jednak nie zostanie stemperowana przez wzrost cen nieruchomości? Na te pytania odpowiadała Katarzyna Kuniewicz, dyrektorka działu badań w Otodom, zwróciła uwagę, że kredyty zaczęły tanieć już wcześniej, jeszcze przed decyzją Rady Polityki Pieniężnej ze środy 7 maja. Sygnały wysyłane już wcześniej przez NBP wpłynęły na obniżkę Wiboru, czyli stopy procentowej, po której banki udzielają pożyczek innym bankom.  

PRO.RP.PL tylko za 39 zł!

Przygotuj się na najważniejsze zmiany prawne w 2025 r.
Wszystko o składce zdrowotnej, wprowadzeniu kasowego PIT i procedury SME. Raporty biznesowe, analizy ekonomiczne, webinary oraz użyteczne kalendarium.
Magazyn o biznesie
Dokąd na urlop? Właścicielka biura podróży podpowiada, jak dobrze wybrać wakacje
Magazyn o biznesie
Wierzymy w przyszłość, bierzemy kredyty
Magazyn o biznesie
Poziom inflacji może być powodem do ulgi
Magazyn o biznesie
Majówka w sklepach: to pogoda rozdaje karty. Handel czeka na system kaucyjny
Magazyn o biznesie
Dlaczego konsumenci mają złe nastroje? Odpowiedzią jest wojna celna i Trump