Jak zaksięgować wadliwy środek trwały w leasingu

Środki trwałe oddawane w leasing mogą posiadać wady. Z chwilą zawarcia przez finansującego umowy ze sprzedawcą z mocy ustawy przechodzą na korzystającego uprawnienia z tytułu wad rzeczy przysługujące finansującemu względem zbywcy. Wiąże się to z określonymi zapisami w księgach rachunkowych.

Publikacja: 01.11.2022 11:18

Jak zaksięgować wadliwy środek trwały w leasingu

Foto: Adobe Stock

Zgodnie z art. 7091 Kodeksu cywilnego, przez umowę leasingu finansujący zobowiązuje się, w zakresie działalności swego przedsiębiorstwa, nabyć rzecz (środek trwały) od oznaczonego zbywcy na warunkach określonych w tej umowie i oddać tę rzecz korzystającemu do używania albo używania i pobierania pożytków przez czas oznaczony, a korzystający zobowiązuje się zapłacić finansującemu w uzgodnionych ratach wynagrodzenie pieniężne, równe co najmniej cenie lub wynagrodzeniu z tytułu nabycia rzeczy przez finansującego.

Pozostało jeszcze 90% artykułu

PRO.RP.PL tylko za 39 zł!

Przygotuj się na najważniejsze zmiany prawne w 2025 r.
Wszystko o składce zdrowotnej, wprowadzeniu kasowego PIT i procedury SME. Raporty biznesowe, analizy ekonomiczne, webinary oraz użyteczne kalendarium.
Podatki, Księgowość i Rachunkowość
Julita Karaś-Gasparska: Jest czas na przegląd firmowych obiektów
Podatki, Księgowość i Rachunkowość
Podatnik mądry po szkodzie w podatku od nieruchomości
Podatki, Księgowość i Rachunkowość
Czy niezapłacony VAT można umorzyć w restrukturyzacji
Podatki, Księgowość i Rachunkowość
Kiedy fiskus spyta o poniesioną stratę?
Podatki, Księgowość i Rachunkowość
Obowiązek podatkowy w VAT może powstać z chwilą uprawomocnienia wyroku