Górne granice stawek kwotowych podatków lokalnych (podatek od nieruchomości, podatek od środków transportowych) oraz opłat lokalnych, obowiązujące w danym roku podatkowym są corocznie zmieniane na następny rok podatkowy w stopniu odpowiadającym wskaźnikowi cen towarów i usług konsumpcyjnych w okresie pierwszego półrocza roku, w którym stawki ulegają zmianie, w stosunku do analogicznego okresu roku poprzedniego (co wynika z komunikatu Prezesa GUS). Górne granice tych stawek ogłasza minister finansów, w drodze obwieszczenia, w Dzienniku Urzędowym „Monitor Polski”, zaokrąglając je w górę do pełnych groszy.

Minister finansów w formie obwieszczenia ogłosił maksymalne stawki podatków i opłat lokalnych na 2025 r., a ponieważ wskaźnik inflacji za pierwsze półrocze 2024 r. wyniósł 2,7 proc., o tyle wzrosły również górne granice stawek podatków i opłat lokalnych. Należy jednak pamiętać, że minister ogłasza górne limity tych podatków i opłat, ale ostateczną decyzję w sprawie stawek obowiązujących na terenie danej gminy podejmuje rada gminy w formie uchwały. Decyzja co do obowiązujących w 2025 r. stawek należy zatem do samorządów lokalnych. Określając stawki podatku od środków transportowych na dany rok, które nie zostały szczegółowo określone w załącznikach do ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, rada gminy może różnicować ich wysokość dla poszczególnych rodzajów pojazdów, uwzględniając w szczególności wpływ środka transportowego na środowisko naturalne, rok produkcji albo liczbę miejsc do siedzenia.

Podatek od samochodów ciężarowych w 2025 r.

W przyszłym roku stawki podatku nie będą mogły przekroczyć rocznie od samochodu ciężarowego, w zależności od dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu:

a) powyżej 3,5 tony do 5,5 tony włącznie – 1204,87 zł (w 2024 r. – 1173,19 zł),

b) powyżej 5,5 tony do 9 ton włącznie – 2009,97 zł (w 2024 r. – 1957,12 zł),

c) powyżej 9 ton do 12 ton – 2411,94 zł (w 2024 r. – 2348,52 zł).

Z kolei od samochodu ciężarowego o dopuszczalnej masie całkowitej równej lub wyższej niż 12 ton górny limit podatku wyniesie 4602,58 zł (w 2024 r. – 4481,57 zł). Szczegółowo jest on jednak określony w załączniku nr 1 do ustawy o podatkach i opłatach lokalnych i zależy od liczby osi, dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu i rodzaju zawieszenia.

Ciągniki siodłowe i balastowe przystosowane do używania łącznie z naczepą lub przyczepą o dopuszczalnej masie całkowitej zespołu pojazdów od 3,5 tony i poniżej 12 ton będą opodatkowane stawką, która wyniesie maksymalnie 2813,88 zł (w 2024 r. było to  2739,90 zł).

Roczna stawka podatku od ciągnika siodłowego lub balastowego, przystosowanego do używania łącznie z naczepą lub przyczepą, o dopuszczalnej masie całkowitej zespołu pojazdów równej lub wyższej niż 12 ton, w zależności od dopuszczalnej masy całkowitej zespołu pojazdów:

a) do 36 ton włącznie – nie będzie mogła w 2025 r. przekroczyć 3557,48 zł (w 2024 r. – 3463,95 zł),

b) powyżej 36 ton – 4602,58 zł (w 2024 r. – 4481,57 zł).

W zależności od liczby osi, dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu i rodzaju zawieszenia stawki podatku nie mogą być jednak niższe od kwot określonych w załączniku nr 2 do ustawy o podatkach i opłatach lokalnych.

Podatek od przyczep i naczep w 2025 r.

W przyszłym roku górna stawka podatku od przyczepy lub naczepy, które łącznie z pojazdem silnikowym posiadają dopuszczalną masę całkowitą od 7 ton i poniżej 12 ton, z wyjątkiem związanych wyłącznie z działalnością rolniczą prowadzoną przez podatnika podatku rolnego wyniesie 2411,94 zł (w 2024 r. – 2348,52 zł).

Od przyczepy lub naczepy, które łącznie z pojazdem silnikowym posiadają dopuszczalną masę całkowitą równą lub wyższą niż 12 ton, z wyjątkiem związanych wyłącznie z działalnością rolniczą prowadzoną przez podatnika podatku rolnego, w zależności od dopuszczalnej masy całkowitej zespołu pojazdów:

a) do 36 ton włącznie – górna stawka podatku w 2025 r. wyniesie 2813,88 zł (w 2024 r. – 2739,90 zł),

b) powyżej 36 ton – 3557,48 zł (w 2024 r. – 3463,95 zł).

Przy czym w zależności od liczby osi, dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu i rodzaju zawieszenia stawki podatku nie mogą być niższe od kwot określonych w załączniku nr 3 do ustawy o podatkach i opłatach lokalnych.

Podatek od autobusów w 2025 r.

Wysokość podatku od autobusu zależy od liczby miejsc do siedzenia poza miejscem kierowcy. Jeżeli jest ona mniejsza niż 22 miejsca, to górna stawka podatku będzie w 2025 r. wynosić 2848,04 zł (w 2024 r. – 2773,16 zł). Jeśli natomiast jest równa lub większa niż 22 miejsca, to stawka wyniesie 3600,69 zł (w 2024 r. – 3506,02 zł).

Podstawa prawna:

- obwieszczenie ministra finansów z 25 lipca 2024 r. w sprawie górnych granic stawek kwotowych podatków i opłat lokalnych na rok 2025 (M.P. z 2024 r., poz. 716)

- art. 8-11 ustawy z 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (tekst jedn. Dz.U. z 2023 r., poz. 70)