Firmy działające na wybrzeżu od wielu lat toczą spory z urzędami o prawo do zwolnienia z podatku od nieruchomości. Chodzi o wykorzystywaną w portach infrastrukturę.
Przypomnijmy, że zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych zwolnione z daniny są budowle infrastruktury portowej, budowle infrastruktury zapewniającej dostęp do portów i przystani morskich oraz zajęte pod nie grunty.
Natomiast zgodnie z ustawą o portach i przystaniach morskich (art. 2 pkt 4) infrastruktura portowa to znajdujące się w granicach portu lub przystani morskiej akweny portowe oraz ogólnodostępne obiekty, urządzenia i instalacje. Muszą one być związane z funkcjonowaniem portu oraz przeznaczone do wykonywania przez podmiot nim zarządzający zadań związanych z korzystaniem z infrastruktury.
Co w sytuacji, gdy te urządzenia i obiekty zostały wydzierżawione przez zarząd portu innym firmom? Gminy twierdzą, że powoduje to utratę prawa do zwolnienia (więcej pisaliśmy o tym w „Rz" z 17 kwietnia br., Maciej Kucharski, Dzierżawa a prawo do ulgi). Także sądy stawały do tej pory po stronie fiskusa.
Nadzieję na odwrócenie tej tendencji daje jednak ostatni wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego (orzeczenie z 12 lipca br., II FSK 678/13). Zajął się sporem o zwolnienie z podatku budowli portowych oddanych w posiadanie zależne. Fiskus uznał, że infrastruktura przekazana innemu podmiotowi przestaje już być wykorzystywana do świadczenia usług przez zarządcę portu. W związku z tym zwolnienie nie przysługuje.
Także WSA w Gdańsku (I SA/Gd 920/12) przyznał, że ulgę stosuje się tylko w sytuacji wykorzystania budowli do świadczenia przez podmiot zarządzający portem usług portowych takich jak np. rozładunek towarów. Ze stanu faktycznego nie wynika natomiast, że te usługi wykonuje zarządca portu.
NSA uchylił jednak to rozstrzygnięcie. – Sąd stwierdził, że port morski w Gdańsku jest uprawniony do zwolnienia z podatku od nieruchomości w zakresie infrastruktury portowej. Mimo, że nie wykonuje tzw. usług portowych (czyli np. usług załadunku i rozładunku) oraz wydzierżawia infrastrukturę podmiotom trzecim – mówi Łukasz Adamczyk, doradca podatkowy w kancelarii Prof. Marek Wierzbowski i Partnerzy, reprezentujący port w sporze przed sądem.
– NSA dostrzegł w końcu, że przyjęty w Polsce model funkcjonowania portów zakłada rozdzielenie zarządzania od eksploatacji. Podmiot zarządzający zajmuje się jedynie administrowaniem, koordynowaniem i nadzorem nad firmami wykonującymi działalność operacyjną i te właśnie czynności są usługami związanymi z infrastrukturą portową. Port nie może wykonywać takich usług jak rozładunek czy przeładunek.
Wydzierżawienie infrastruktury do ich świadczenia nie powoduje jednak utraty prawa do zwolnienia z podatku od nieruchomości. Ponadto wyrok NSA oznacza także, że ze zwolnienia podatkowego mogą skorzystać inne podmioty będące właścicielami infrastruktury zlokalizowanej na terenie portów morskich – dodaje Łukasz Adamczyk.