Za dwa dni wejdą w życie te i inne niezmiernie istotne zmiany w przepisach dotyczących poszczególnych wyrobów akcyzowych. Oto ich omówienie.
[srodtytul]Paliwa lotnicze i żeglugowe[/srodtytul]
Zmieniają się warunki zwolnienia dla obydwu rodzajów paliw, które powinien spełniać jego beneficjent. Zmiana polega na rezygnacji z warunku posiadania statku powietrznego lub jednostki pływającej, gdy zużywającym jest podmiot krajowy (taki, który posiada siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Polski).
Warunek ten został usunięty z art. 32 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy, a w definicji podmiotu zużywającego w art. 2 pkt 22 jedynym wymogiem dla podmiotu krajowego jest przeznaczenie zużywanych wyrobów na cele objęte zwolnieniem.
Nieco inaczej jest z podmiotami niekrajowymi. W ich wypadku warunek posiadania statku powietrznego lub jednostki pływającej został zastąpiony wymogiem dostawy paliw lotniczych i żeglugowych bezpośrednio do zbiorników zamontowanych na stałe na statku powietrznym lub jednostce pływającej, jeżeli te jednostki zostały zidentyfikowane w dokumencie dostawy.
Ta zmiana może budzić wątpliwości co do intencji ustawodawcy. Przepis bowiem jest napisany w taki sposób, że może sugerować, że dostawa nie do zbiorników też korzysta ze zwolnienia, jeśli dokument dostawy nie identyfikuje jednostki. Wydaje się jednak, że nie to było celem ustawodawcy.
Druga zmiana polega na rozszerzeniu zakresu zwolnienia dla paliw żeglugowych. Dotychczas, na mocy art. 32 ust. 1 pkt 2, zwolnieniu podlegały jedynie wymienione tam oleje smarowe, napędowe lub opałowe przeznaczone do celów żeglugi. Zgodnie z nowym brzmieniem tego przepisu zwolnione są wszelkie wyroby energetyczne używane do tego celu.
Ta zmiana jest uwarunkowana brzmieniem art. 14 ust. 1 lit. c dyrektywy energetycznej (dyrektywa Rady z 27 października 2003 r. w sprawie restrukturyzacji wspólnotowych przepisów ramowych dotyczących opodatkowania produktów energetycznych i energii elektrycznej, DzUrz UE L 283).
Warto dodać, że formalnie rzecz biorąc przed nowelizacją regulacja ta w polskich przepisach była niezgodna z dyrektywą, chociaż wskazane w poprzedniej wersji przepisu rodzaje paliw zwolnionych odpowiadały tym, które najczęściej są stosowane w praktyce. Jednak brak zwolnienia dla innych potencjalnych paliw żeglugowych w dotychczasowych przepisach mógłby być podstawą do zakwestionowania ich zgodności z regulacjami UE.
[srodtytul]Olej opałowy do prób zdawczych[/srodtytul]
W dodanym do art. 32 ustawy ust. 1a wdrożono fakultatywne zwolnienie, przewidziane w art. 15 lit. j dyrektywy energetycznej, dla paliw silnikowych wykorzystywanych w dziedzinie wytwarzania, rozwoju, badania i konserwacji statków powietrznych i statków wodnych. Zwolnienie to de facto zostało wprowadzone na wniosek jednego podmiotu: producenta silników do napędu morskich jednostek pływających. Należy jednak ocenić tę zmianę jako krok w dobrym kierunku.
Przepisy dyrektywy energetycznej przewidują cały szereg zwolnień fakultatywnych, tj. takich, w stosunku do których państwa członkowskie podejmują samodzielne decyzje o ich wdrożeniu do porządku krajowego. Każde takie zwolnienie poprawia konkurencyjność przedsiębiorców, których ono dotyczy.
Pozostaje jedynie mieć nadzieję, że w kolejnych nowelizacjach liczba zwolnień fakultatywnych z dyrektywy energetycznej przeniesionych do polskiej ustawy wzrośnie, ponieważ w tym zakresie jesteśmy raczej na szarym końcu wśród państw UE.
[srodtytul]Wyroby zużywane do produkcji energii[/srodtytul]
Kolejną dobrą i potrzebną zmianę wprowadzono w art. 32 ust. 4 pkt 1. Przepis ten w dotychczasowym kształcie zwalniał wyroby energetyczne używane do produkcji energii elektrycznej w elektrowniach.
Zwolnienie to rozciągnięto na wszystkie przypadki produkcji energii elektrycznej, a więc również na elektrociepłownie (dla których tylko niektóre oleje opałowe korzystały ze zwolnienia, określonego w rozporządzeniu w sprawie zwolnień), a także na różnego rodzaju generatory, które nie są częścią elektrowni bądź elektrociepłowni.
Omawiana zmiana dostosowuje w końcu polskie przepisy do brzmienia art. 14 ust. 1 lit. a dyrektywy energetycznej. Warto również dodać, że zwolnienie na mocy powołanego przepisu dyrektywy stało się przedmiotem [b]orzeczenia Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości z 17 lipca 2008 r. w sprawie C-226/07 Flughafen Köln przeciwko Hauptzollamt Köln[/b].
ETS uznał niemieckie regulacje za niezgodne z dyrektywą energetyczną, bo nie wdrożono w nich zwolnienia dla wyrobów energetycznych używanych do produkcji energii elektrycznej (w tym wypadku w generatorze pracującym w porcie lotniczym). Dokładnie taka sama sytuacja miała miejsce w naszym kraju przed nowelizacją, mimo że Polska powinna była w pełni wdrożyć dyrektywę energetyczną do końca 2005 r.
[i]Autor jest doradcą podatkowym, menedżerem w MDDP Michalik Dłuska Dziedzic i Partnerzy[/i]
[ramka][b][i] Podstawa prawna: [/i][/b]
[b][i] [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=ADEE2CBD46698754C4EAD6AEF2434AB4?id=296270]Ustawa z 6 grudnia 2008 roku o podatku akcyzowym[/link][/i][/b][/ramka]
[ramka] [b]Zobacz cały poradnik [link=http://www.rp.pl/temat/527751.html]"Zmiany w akcyzie od 1 września 2010 r."[/link] [/b][/ramka]