Pod warunkiem, że zgodzi się na to urząd celny. Dziś (1 lipca) wchodzą w życie zmienione przepisy rozporządzenia w sprawie szczegółowego trybu i warunków przedstawiania towarów i dokonywania zgłoszeń celnych w obrocie pocztowym ([link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=314078]DzU z 2009 r. nr 87, poz. 724[/link]).

Nowe przepisy wymagają ponadto dokonywania – w określonych w rozporządzeniu (§ 13 ust. 1 pkt 1– 4) przypadkach – zgłoszenia celnego o objęcie towarów procedurą wywozu z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego. Dzieje się tak, gdy całkowita wartość towarów w przesyłce pocztowej przeznaczonych do celów handlowych przekracza równowartość 1000 euro albo gdy przesyłki z towarami przeznaczonymi do celów handlowych są częścią serii podobnych czynności. Wymóg ten dotyczy także sytuacji, gdy zgłaszający zamierza się ubiegać o zastosowanie stawki zerowej w VAT w eksporcie towarów lub o zwrot tego podatku, albo gdy przesyłki pocztowe zawierają towary, o których mowa w art. 235 rozporządzenia Komisji [b](EWG) nr 2454/93[/b] z 2 lipca 1993 r. ustanawiającego przepisy w celu wykonania rozporządzenia Rady [b](EWG) nr 2913/92 [/b]ustanawiającego wspólnotowy kodeks celny.

Od dziś obowiązuje również[link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=314513] rozporządzenie zmieniające dotychczasowe przepisy w sprawie szczegółowych wymogów, jakie powinno spełniać zgłoszenie celne (DzU z 2009 r. nr 91, poz. 743)[/link]. Pozwala ono m.in. na zgłaszanie – pod pewnymi warunkami – towarów klasyfikowanych według różnych kodów taryfy celnej do procedury dopuszczenia do obrotu zgodnie z klasyfikacją towaru podlegającego najwyższym należnościom celnym i podatkowym. Na przykład gdy zgłoszeniem celnym objęte są towary zwolnione od należności celnych przywozowych (§ 7 ust. 1 pkt 2).

Przepis ten nie dotyczy jednak samochodów, skuterów śnieżnych i wodnych, samolotów, helikopterów i szybowców (§ 7 ust. 2 ww. rozporządzenia). A także łodzi z silnikiem lub bez silnika o masie ponad 100 kg, motocykli, przyczep samochodowych, lotni lub motolotni oraz – co jest nowością – towarów wymagających przedłożenia dokumentu, od którego zależy objęcie towaru procedurą celną, tj. dopuszczeniem do obrotu.