Możliwość anulowania faktury dopuszczają zarówno organy podatkowe w wydawanych interpretacjach podatkowych, jak i sądy administracyjne.
Faktura korygująca potrzebna jest, gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów, podwyższono cenę lub stwierdzono pomyłki w cenie, stawce lub kwocie podatku bądź w jakiejkolwiek innej pozycji faktury. Mówią o tym § 16 i 17 [link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=177843]rozporządzenia ministra finansów z 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (DzU nr 95, poz. 798 ze zm.)[/link].
Sprzedawca musi posiadać potwierdzenie odbioru faktury korygującej przez nabywcę. Stanowi ono podstawę do obniżenia kwoty podatku należnego w rozliczeniu za miesiąc, w którym sprzedawca otrzymał to potwierdzenie.
[srodtytul]Pomogły urzędy...[/srodtytul]
Lukę prawną dotyczącą możliwości anulowania faktury wypełnia orzecznictwo sądowo-administracyjne oraz interpretacje podatkowe. Na przykład[b] Urząd Skarbowy w Opolu w interpretacji z 11 października 2006 r. (PP/443-80-1-GK/06) [/b]stwierdził, że „wprawdzie żaden z przepisów ustawy, jak również żaden z przepisów (...) rozporządzeń nie przewiduje bezpośrednio możliwości anulowania faktury, jednak w niektórych przypadkach należy uznać taką sytuację za dopuszczalną w przypadku niewprowadzenia tych faktur do obrotu prawnego”.
Podobnie stwierdziła [b]Izba Skarbowa w Warszawie w interpretacji z 11 czerwca 2007 r. (1461/DCi-II/4407/14-4/07/TM)[/b].
Wynika z niej, że anulowanie faktur VAT powinno dotyczyć wyłącznie tych dokumentów rozliczeniowych, które nie zostały wprowadzone przez podatnika do obrotu prawnego (np. poprzez doręczenie ich kontrahentowi). Natomiast w razie wprowadzenia do obrotu dokumentów potwierdzających dokonanie sprzedaży pozostaje jedynie możliwość wystawienia korekt faktur VAT na zasadach przewidzianych w przepisach prawa (a więc w § 16 i 17 wspomnianego rozporządzenia ministra finansów).
[srodtytul]... a poparły je sądy[/srodtytul]
Podobnie orzekają sądy. Przykładowo [b]Naczelny Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z 19 grudnia 2000 r. (III SA 1715/99)[/b] stwierdził, że: „możliwość anulowania faktur (rachunków uproszczonych), mimo że nie jest dopuszczona wyraźnie przez ustawę o VAT, należy zaaprobować jako praktyczną i realną drogę wycofania się podatnika z błędnego wystawienia dokumentu rozliczeniowego. Jednak powinna ona dotyczyć wyłącznie tych dokumentów rozliczeniowych (faktur, rachunków uproszczonych), które nie zostały wprowadzone przez podatnika do obrotu prawnego (np. poprzez doręczenie ich kontrahentom). Natomiast w przypadku wprowadzenia takich dokumentów do obrotu prawnego pozostaje jedynie możliwość dokonania korekt faktur (rachunków uproszczonych) na zasadach określonych przepisami”.
[ramka][b]Pamiętaj[/b]
Fakturę można anulować, jeśli została wystawiona w związku z transakcją, która nie miała miejsca, i nie została wprowadzona do obrotu (czyli nie została wręczona nabywcy).
Faktura korygująca wystawiana jest po to, by podać prawidłowe oraz zgodne z rzeczywistością kwoty.[/ramka]