Taką propozycję zamierza przedstawić Sejmowi komisja nadzwyczajna „Przyjazne państwo” do spraw związanych z ograniczeniem biurokracji. [b]Projekt nowelizacji ustawy o opłacie skarbowej to jeden z dziesięciu projektów, których pierwsze czytanie ma się odbyć właśnie dziś. [/b]

W pakiecie przygotowanym przez komisję pod kierownictwem posła Janusza Palikota (PO) znalazły się również trzy propozycje zmian w ustawie o podatku od towarów i usług, dwa projekty nowelizacji przepisów ordynacji podatkowej, po jednym projekcie noweli ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych i ustawy o opłacie skarbowej. Są też trzy propozycje zmian w ustawach o podatku dochodowym od osób fizycznych i prawnych, nie licząc projektu przygotowanego przez Senat.

Komisja chce m.in. zlikwidować w VAT uciążliwy – zdaniem posłów – obowiązek drukowania na papierze oraz przechowywania kopii paragonów z kas fiskalnych nałożony na podatników dokonujących sprzedaży na rzecz osób fizycznych. Dlatego właśnie dąży do tego, aby sprzedawca miał obowiązek zaewidencjonować sprzedaż w tzw. module fiskalnym kasy i wydać oryginał paragonu nabywcy. Nie musiałby natomiast drukować ani przechowywać kopii tego paragonu w formie papierowej czy elektronicznej. Przechowywałby jedynie dane o wysokości obrotu i podatku w pamięci kasy fiskalnej, mając przy tym możliwość wydrukowania raportów dobowych i okresowych.

Wśród propozycji komisji posła Palikota jest także pomysł rozszerzenia katalogu wydatków, które mogą stanowić koszty uzyskania przychodów w podatku dochodowym od osób fizycznych i prawnych. Ma zatem zamiar znieść ograniczenia w zaliczaniu do kosztów strat powstałych w wyniku likwidacji środków trwałych spowodowanej zmianą rodzaju podejmowanej działalności.

Według autorów propozycji usunie się w ten sposób bariery w prowadzeniu działalności gospodarczej i regulacje hamujące rozwój przedsiębiorstw. Dziś bowiem przedsiębiorcy, którzy ze względów ekonomicznych zmieniają rodzaj prowadzonej działalności i rozpoczynają inną w nowym sektorze, nie mogą zaliczyć do kosztów podatkowych strat wynikających z likwidacji środków trwałych, które przestały być im przydatne.

Sejm będzie dyskutował ponadto nad innym rozwiązaniami, np. nad propozycją zmniejszenia wysokości opłaty skarbowej od poświadczenia zgodności duplikatu, odpisu, wyciągu, wypisu lub kopii z oryginałem dokumentu urzędowego.