Wynagrodzenie to w 2007 r. wynosiło 936 zł, od początku tego roku 1126 zł. Jego wzrost nie jest miłą wiadomością dla przedsiębiorców. Minimalne wynagrodzenie jest bowiem używane jako miernik różnych wartości określonych w przepisach prawa. Wyznacza ono m.in. wysokość kar grożących za przestępstwa i wykroczenia skarbowe.
Kara za wykroczenie skarbowe może być wymierzona w granicach od 1/10 do 20-krotnej wysokości minimalnego wynagrodzenia. W 2007 r. wartości te wynosiły od 93,60 zł do 18 720 zł. Od początku 2008 r. wynoszą odpowiednio od 112,60 zł do 22 520 zł.
Jeśli grzywna za wykroczenie skarbowe wymierzana jest mandatem karnym (nakładanym przed urząd skarbowy bądź inspektora kontroli skarbowej), jej wysokość wynosić może od 1/10 do podwójnej wysokości minimalnego wynagrodzenia. W ubiegłym roku były to kwoty od 93,60 zł do 1872 zł, w tym roku wynoszą one od 112,60 zł do 2252 zł.
W odniesieniu do przestępstw skarbowych grzywna określana jest w tzw. stawkach dziennych. Jej wysokość jest wtedy iloczynem ilości stawek i wysokości stawki dziennej. Ta ostatnia określana powinna być stosownie do możliwości płatniczych sprawcy. Wysokość stawki dziennej grzywny może wynosić od 1/30 minimalnego wynagrodzenia do 13 i 1/3 minimalnego wynagrodzenia. W 2007 r. wartości te wynosiły od 31,20 zł do 12 480 zł, natomiast w 2008 r. wynoszą od 37,53 zł do 15 013,33 zł.
Widać więc wyraźnie, że kwoty możliwych do orzeczenia grzywien za przestępstwa skarbowe lub wykroczenia skarbowe znacznie wzrosły.
Jest jednak i dobra wiadomość. Znaczna część czynów zabronionych przewidzianych w kodeksie karnym skarbowym jest skonstruowana w ten sposób, że do pewnej kwoty (uszczupleń podatkowych) stanowią one wykroczenia podatkowe, powyżej niej stają się przestępstwami skarbowymi. Kwotę tę wyznacza tzw. ustawowy próg, który jest określany jako pięciokrotność minimalnego wynagrodzenia. W 2008 r. wynosi on 5630 zł (dla porównania w 2007 r. było to 4680 zł). Oznacza to, że zawinione spowodowanie uszczupleń podatkowych do tej właśnie kwoty stanowi tylko wykroczenie skarbowe, a nie przestępstwo.
Wysokość kar grożących za wykroczenia jest niższa, a i samo postępowanie mniej czasochłonne (istnieje choćby możliwość wymierzenia kary w drodze mandatu, czego przy przestępstwach skarbowych uczynić nie można).