To konsekwencje przyjętej nowelizacji art. 96 ustawy o VAT.
Wynika z niego, że podatnicy przed wykonaniem pierwszej czynności opodatkowanej VAT muszą złożyć w urzędzie skarbowym zgłoszenie rejestracyjne. Komplikacje pojawiają się przy aktualizacji zawartych w nim danych.
Zgodnie z dziś obowiązującymi przepisami jeżeli informacje zawarte w zgłoszeniu ulegną zmianie (firma przeprowadzi się pod nowy adres), to podatnik musi zawsze powiadomić o tym urząd skarbowy. Ma na to siedem dni. Problem polega na tym, że często przedsiębiorcy muszą dwukrotnie zawiadamiać o zmianie tych samych danych, bo podobne obowiązki wynikają z przepisów o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników. Artykuł 9 ust. 1 ustawy o NIP stanowi bowiem, że podatnicy mają obowiązek aktualizowania danych objętych zgłoszeniem identyfikacyjnym.
Dlatego przyjęta w piątek nowelizacja likwiduje obowiązek aktualizacji zgłoszenia rejestracyjnego VAT, gdy urząd skarbowy dowie się o zmianie danych z formularza NIP. Ułatwienie to nie będzie jednak miało zastosowania, gdy następuje zmiana właściwości urzędu skarbowego.
Projekt został przygotowany przez komisję nadzwyczajną „Przyjazne państwo” do spraw związanych z ograniczaniem biurokracji.
Początkowo zakładał on również wydłużenie terminu na złożenie zgłoszenia rejestracyjnego do 14 dni. Komisja „Przyjazne państwo” wycofała się jednak z tego pomysłu.
Teraz nowelizacja trafi do Senatu.