Zarówno w przypadku składania zabezpieczenia po raz pierwszy, jak i w sytuacji przedłużania już wcześniej złożonego zabezpieczenia akcyzowego generalnego przepisy nie określają wzoru wniosku, na którym się tej czynności dokonuje. Wystarczające jest więc złożenie pisma zawierającego krótki opis sytuacji podatnika z wyraźnym wskazaniem formy oraz proponowanej wysokości zabezpieczenia akcyzowego generalnego. Należy pamiętać, że podmiot, który złożył zabezpieczenie akcyzowe na czas oznaczony, jest obowiązany najpóźniej na miesiąc przed upływem tego terminu udokumentować przedłużenie jego ważności lub złożyć nowe zabezpieczenie akcyzowe.

Przykład

TERMIN PRZEDŁUŻENIA

Firma A prowadząca skład podatkowy złożyła zabezpieczenie generalne dla prowadzonego składu podatkowego ważne do 31 lipca 2013 r. W takim przypadku co najmniej na miesiąc przed upływem terminu ważności zabezpieczenia akcyzowego firma A powinna udokumentować przedłużenie jego ważności lub złożyć nowe zabezpieczenie akcyzowe.

Naczelnik urzędu celnego po przyjęciu zabezpieczenia akcyzowego powinien wydać potwierdzenie lub pokwitowanie przyjęcia zabezpieczenia akcyzowego (w zależności od formy złożonego zabezpieczenia akcyzowego). Należy pamiętać, że z uwagi na obowiązek stosowania systemu EMCS dla przemieszczenia wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, również zabezpieczenia akcyzowe składane w związku z przemieszczeniem wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy powinno być saldowane z zastosowaniem systemu EMCS.

Co oznacza saldowanie

Pod pojęciem „saldowanie" należy rozumieć obciążanie i zwalnianie zabezpieczenia akcyzowego odpowiednią kwotą akcyzy. System EMCS automatycznie salduje zabezpieczenie akcyzowe złożone na przemieszczenie wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, co jest dużym ułatwieniem dla podatników.

W przypadku gdy zabezpieczenie akcyzowe nie może być rozliczone automatycznie za pomocą systemu EMCS, konieczne jest saldowanie kwoty zabezpieczenia akcyzowego na papierowej karcie do saldowania wydanej przez właściwego naczelnika urzędu celnego. Szczegółowy sposób saldowania zabezpieczenia na karcie do saldowania wynika z przywołanego wyżej rozporządzenia w sprawie zabezpieczeń akcyzowych.

Grozi cofnięciem zezwolenia

Złożenie zabezpieczenia akcyzowego jest warunkiem uzyskania m.in. zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego. Dlatego też podmiot ubiegający się o wydanie zezwolenia, dla którego konieczne jest złożenie zabezpieczenia akcyzowego, powinien zaproponować formę i wysokość zabezpieczenia akcyzowego, a następnie złożyć zabezpieczenie na wezwanie właściwego naczelnika urzędu celnego. Podmioty prowadzące działalność gospodarczą wymagającą złożenia zabezpieczenia akcyzowego powinny pamiętać o konieczności sprawdzania ważności i wysokości złożonego zabezpieczenia akcyzowego.

Jeżeli bowiem przykładowo zabezpieczenie akcyzowe podmiotu prowadzącego skład podatkowy utraciło ważność albo nie zapewnia już pokrycia w terminie lub w należnej wysokości kwoty jego zobowiązania podatkowego, to wówczas, na podstawie art. 52 ust. 2 pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym, właściwy naczelnik urzędu celnego cofa z urzędu zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego.

Autor jest doradcą podatkowym, kierownikiem zespołu ds. VAT i akcyzy w ECDDP Sp. z o.o.

WNIOSEK

Odpowiednie zabezpieczenie akcyzowe jest jednym z niezbędnych warunków prowadzenia składu podatkowego a także wielu innych rodzajów działalności w zakresie wyrobów akcyzowych.

Podatnicy obowiązani do złożenia zabezpieczenia akcyzowego powinni więc na bieżąco ustalać jego wysokość i ważność oraz na czas występować o jego przedłużenie, aby nie dopuścić do wszczęcia przez właściwego naczelnika urzędu celnego postępowania o cofnięcie danego zezwolenia.