W celu rozwiązania umowy o pracę za porozumieniem stron, spółka zobowiązała się do zapłaty odszkodowania w wysokości wynagrodzenia, jakie pracownik otrzymałby w okresie wypowiedzenia.

Konsekwencje likwidacji stanowiska

Ponieważ zwalniany pracownik zajmował jedno z kluczowych stanowisk, jego okres wypowiedzenia wynosił aż 12 miesięcy. Umowa o pracę została rozwiązana za porozumieniem stron wcześniej, a dwunastokrotność wynagrodzenia została wypłacona pracownikowi jednorazowo.

Ta „dodatkowa" dwunastomiesięczna odprawa została zakwestionowana przez łódzką izbę skarbową jako niemająca związku z prowadzoną działalnością i osiąganym przychodem (interpretacja z 19 grudnia 2012 r., IPTB3/423-350/12-2/MF).

W rozpatrywanej sytuacji podatnik zlikwidował jedno ze stanowisk pracy i w związku z tym rozwiązał umowę o pracę z pracownikiem zatrudnionym na tym stanowisku. Umowa o pracę przewidywała 12-miesięczny okres wypowiedzenia, a także obowiązek wypłaty pracownikowi odszkodowania na wypadek rozwiązania umowy (dwukrotność rocznego wynagrodzenia brutto).

Okres wypowiedzenia był wprawdzie dłuższy niż przewidziany kodeksem pracy, ale takie rozwiązanie może być stosowane, ponieważ kodeks pracy dopuszcza, aby umowa o pracę zawierała zapisy korzystniejsze dla pracownika niż postanowienia kodeksu. Pracodawcy zależało na rozwiązaniu umowy za porozumieniem stron, dlatego zaproponował skrócenie okresu wypowiedzenia oraz jednorazowe uregulowanie wypłat za 12-miesięczny okres wypowiedzenia. 24-miesięczne odszkodowanie za rozwiązanie umowy o pracę zostało wypłacone niezależnie.

Izba zauważyła, że „kosztami podatkowymi są tzw. koszty pracownicze, które obejmują nie tylko wynagrodzenia zasadnicze, nagrody, premie i diety, ale też inne wydatki na rzecz pracowników pod warunkiem spełnienia przesłanki wynikającej z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT." Zatem pracodawca może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wydatki na rzecz pracowników, które pozostają w związku z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą.

Musi być powiązanie z działalnością

Organ podatkowy, kwestionując celowość wypłacenia zwalnianemu pracownikowi odszkodowania, uznał, że „zapłacone przez spółkę odszkodowanie nie tylko nie przyniesie jej przychodu, ale wręcz zmniejszy stan posiadania, co wpłynie na obniżenie podstawy opodatkowania a tym samym podatku".

Dodatkowo izba zauważyła, że wypłata odszkodowania w wysokości wynagrodzenia za okres wypowiedzenia nie została uregulowana w treści umowy o pracę, która przewidywała jedynie odszkodowanie za rozwiązanie umowy.

—Ewelina Majewska-Howis