Wojewódzki Sąd administracyjny w Gliwicach uznał w wyroku z 6 listopada 2012 r. (I SA/Gl 412/12), że jeśli wypadek nie wynika z ryzyka prowadzenia działalności gospodarczej, to związane z nim wydatki na rzecz byłych pracowników nie stanowią wprost kosztów uzyskania przychodu. Są one jednak pośrednio związane z wizerunkiem przedsiębiorcy przez to, że poprawiają warunki pracy i przyczyniają się do uzyskania przychodu przez pracodawcę. Na tej podstawie koszty te podlegają odliczeniu.
Sprawa dotyczyła firmy budowlanej, której sąd w związku z wypadkami pracowników nakazał wypłacenie im renty wyrównawczej. Chodzi o uzupełniające świadczenia wypłacane byłym pracownikom na podstawie przepisów kodeksu cywilnego.
Spółka zaliczyła te kwoty do kosztów uzyskania przychodów. Uzasadniała, że przepisy podatkowe zabraniają jedynie odliczenia odszkodowań z tytułu wypadków przy pracy, a nie rent wyrównawczych. Organ podatkowy nie zgodził się jednak z takim stanowiskiem, więc spółka zaskarżyła to rozstrzygnięcie do sądu, który przyznał jej rację.
WSA wskazał, że pracodawca może uznać za koszt uzyskania przychodu wydatki na renty wyrównawcze wypłacone w związku z wydaniem orzeczenia przez sąd pracy.
- Zgodnie z wyrokiem, skoro spółka ponosi ryzyko prowadzenia działalności gospodarczej, to wydatki poniesione na rzecz byłych pracowników nie stanowią wprost kosztów uzyskania przychodu. Można jej jednak uznać za koszty pośrednie, które są związane z wizerunkiem przedsiębiorcy, przez co oddziałują na pozostałych pracowników, co stwarza lepsze warunki pracy. – mówi Grzegorz Grochowina, ekspert w firmie doradczej KPMG.
- To bardzo pozytywne rozstrzygnięcie. Ważne jest, że sąd zwrócił uwagę, iż nie można zaliczać odszkodowań za wypadki przy pracy i renty wyrównawczej do jednej kategorii. – dodaje.