[b]Potwierdza to interpretacja Izby Skarbowej w Warszawie z 26 kwietnia 2010 r. (IPPP1-443-292/10-2/EK)[/b].
Dla formy papierowej oraz elektronicznej przewidziano odrębne uregulowania prawne. Uwzględniają one specyfikę medium, za pośrednictwem którego faktury trafiają do obrotu. W obu wypadkach nie przewidziano możliwości stosowania formy mieszanej.
Możliwość przechowywania kopii faktur VAT w formie elektronicznej określają przepisy [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=178372]rozporządzenia z 14 lipca 2005 r. w sprawie wystawiania oraz przesyłania faktur w formie elektronicznej, a także przechowywania oraz udostępnienia organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej[/link]. Przepisy te dotyczą tylko tych sytuacji, w których faktury od chwili ich wystawienia poprzez przesłanie aż do przechowywania zachowują formę elektroniczną.
Jeśli zatem przedsiębiorca chce zmniejszyć koszty związane z fakturowaniem dużej ilości transakcji, może sygnować wystawiane dokumenty w formie elektronicznej kwalifikowanym podpisem elektronicznym i po uprzedniej akceptacji uzyskanej od odbiorcy takiego dokumentu przesłać ją za pomocą poczty e-mail, przekazać na płycie CD lub innym nośniku danych elektronicznych.
„Taki system przekazywania dokumentów gwarantujący autentyczność i integralność zmniejszy koszty wystawiania faktur, a ponadto będzie zgodny z przepisami regulującymi materię wystawiania faktur” – czytamy we wspomnianej interpretacji.
Oczywiście za kwalifikowany podpis elektroniczny trzeba zapłacić. Ale wydatek ten może się okazać niewielki w perspektywie oszczędności związanych z wystawianiem faktur papierowych (zwłaszcza przy dużej ich ilości).
[b]Stosowanie podpisu elektronicznego nie przeszkadza wydrukować faktury na papierze i przekazać jej kontrahentowi. [/b]
[b]Ale uwaga![/b] Właściwą fakturą do celów kontroli i prawa do obniżenia podatku należnego będzie faktura elektroniczna.