Do uzgodnień międzyresortowych trafił właśnie najnowszy projekt nowelizacji ustawy o kontroli skarbowej oraz niektórych innych ustaw, autorstwa Ministerstwa Finansów. Ustawa, z pewnymi wyjątkami, ma wejść w życie po upływie trzech miesięcy od ogłoszenia, a przyznaje inspektorom kontroli skarbowej dodatkowe możliwości pozyskiwania informacji pod groźbą grzywny do 5 tys. zł. Może ona zostać nałożona na podmioty, które odmówią udostępnienia danych.

[srodtytul]Więcej informacji i uprawnień [/srodtytul]

Chodzi o nowy art. 7, art. 7c i art. 7d projektu nowelizacji. Pierwszy zobowiąże także [b]sądy do udzielania urzędom kontroli skarbowej (UKS) informacji zawartych... w aktach postępowań sądowych oraz danych gromadzonych w rejestrach sądowych,[/b] w szczególności w Krajowym Rejestrze Sądowym.

Projektowany art. 7c pozwala z kolei organom kontroli skarbowej zbierać i wykorzystywać informacje o zdarzeniach mogących mieć wpływ na powstanie lub wysokość zobowiązania podatkowego (w tym dane osobowe, które będą mogły być przez nie przetwarzane), także bez wiedzy i zgody osoby, której dotyczą. Trzecia zmiana (tj. art. 7d) ma być orężem skarbówki do walki z podmiotami handlującymi w Internecie – zarówno tymi, które działają nielegalnie, jak i tymi, które prowadzą sprzedaż w części nieopodatkowaną. “Obecnie – jak twierdzi MF w uzasadnieniu do projektu – Internet jest szeroko wykorzystywany do sprzedaży towarów na skalę wskazującą na faktyczne wykonywanie działalności gospodarczej”.

Za każdym więc razem, gdy skarbówka będzie posiadała “uprawdopodobnione informacje” o posługiwaniu się przez osobę lub firmę rachunkiem bankowym w celu prowadzenia niezgłoszonej do opodatkowania działalności gospodarczej albo np. uzyskiwania lewych dochodów, będzie mogła zażądać od banku udostępnienia i przekazania danych identyfikujących posiadacza tego rachunku. Co więcej, inspektor będzie mógł też żądać danych ogłoszeniodawców i reklamodawców od wydawców i redaktorów dzienników i czasopism oraz nadawców programów radiowych i telewizyjnych. Ci, którzy odmówią, będą mogli – w myśl projektowanego art. 43a ust. 1 – być ukarani grzywną.

Mają być też udostępniane przez banki dokładniejsze informacje o kontach osób podejrzewanych o przestępstwa lub wykroczenia skarbowe. Dzięki zmianie obecnego art. 33 skarbówka będzie miała wgląd w przepływy na rachunkach oraz uzyska informacje o odbiorcach i nadawcach tych przepływów.

[b]Ministerstwo zamierza też rozszerzyć uprawnienia inspektorów i pracowników UKS na zatrzymania i przeszukiwania osób, pomieszczeń, bagażu, ładunku oraz zatrzymywanie pojazdów bez konieczności wszczynania postępowania kontrolnego, jak to jest dzisiaj [/b](projektowany art. 11 a).

[srodtytul]Kontrahenci pod lupą [/srodtytul]

Wyłudzeniom VAT ma zapobiec przeorganizowanie działań wobec kontrahentów kontrolowanego przedsiębiorcy. Zamiast prowadzić czasochłonne kontrole krzyżowe u jego partnerów biznesowych, inspektorzy będą mogli zażądać przedstawienia dokumentów w zakresie objętym kontrolą w sprawdzanej firmie (art. 13b).

Przy okazji MF chce rozszerzyć krąg podmiotów uznawanych za kontrahentów kontrolowanego na wszystkie uczestniczące w dostawie tego samego towaru lub usługi – będące zarówno dostawcami, jak i nabywcami biorącymi udział (pośrednio lub bezpośrednio) w dostawie towaru lub usługi. W ten sposób pod lupą inspektorów znajdą się co najmniej dwie transakcje dokonywane przez minimum trzy podmioty gospodarcze.

[srodtytul]Profesjonaliści górą [/srodtytul]

Ministerstwo wie, jak zmotywować swoich pracowników do lepszej pracy i podnoszenia kwalifikacji. Zamierza dopuścić do konkursu na stanowisko dyrektora UKS osoby spełniające wymogi formalne do powołania na stanowisko inspektora kontroli skarbowej oraz... doradców podatkowych, którzy mają odpowiedni staż pracy w organach administracji skarbowej oraz odpowiedni profil wykształcenia (m.in. ekonomiczny lub prawniczy). Ten ostatni będzie też mógł zostać inspektorem kontroli skarbowej. Takie rozwiązanie ma być szansą na pozyskanie przygotowanej merytorycznie i posiadającej odpowiednie doświadczenie kadry pracowników, “zapewniając im w zamian stabilne zatrudnienie (...) oraz możliwość awansu na najwyższe stanowiska w kontroli skarbowej”.

[ramka][b]Komentuje Stanisław Walenta, radca prawny w Krawczyk i Wspólnicy [/b]

Zakres zmian jest szeroki, a głównym uzasadnieniem dla nich ma być poprawa efektywności kontroli skarbowej. Projekt ma też dostosować przepisy ustawy o pozyskiwaniu informacji przez organy do [b]wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 17 czerwca 2008 r. (sygn. akt. K 8/04)[/b]. Wyrok ten orzekł o niezgodności art. 7b ustawy o kontroli skarbowej z art. 51 ust. 2 konstytucji, wskazując na jego nieproporcjonalność w stosunku do celu, jakim jest ochrona interesu publicznego. Można mieć wątpliwości, czy projektowane zmiany spełniają warunki, jakim powinny odpowiadać tego typu przepisy. Wskazał je TK w uzasadnieniu do wyroku. Wątpliwości budzić musi również przyjęcie jako przesłanki np. zatrzymania i przeszukania osoby realizacji zadań ustawowych przez inspektorów kontroli skarbowej.[/ramka]

[i]Masz pytanie, wyślij e-mail do autorki:

[mailto=g.lesniak@rp.pl]g.lesniak@rp.pl[/mail][/i]