Powszechny dostęp do Internetu spowodował, że wiele podmiotów gospodarczych przeniosło część swojej działalności do sieci. Jednostki gospodarcze kupują przez Internet e-booki, specjalistyczne opracowania w formie elektronicznej, dostęp do baz wiedzy, kursy on-line dla swoich pracowników czy publikacje dostarczane bezpośrednio na adres e-mail. Nabywanie różnego rodzaju e-produktów to duże ułatwienie – szczególnie przy zakupie usług z zagranicy, ponieważ niweluje w wielu przypadkach konieczność fizycznego transferu dóbr materialnych oraz skraca czas oczekiwania na dostawę. Zwykle dostęp do zakupionego produktu nabywca otrzymuje natychmiast po zaksięgowaniu wpłaty przez sprzedawcę. Taki rodzaj zakupu z zagranicy jest co do zasady definiowany w art. 2 pkt 9 ustawy o VAT jako import usług, czyli świadczenie usług, z tytułu wykonania których podatnikiem jest usługobiorca, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT.