Aktualizacja: 18.03.2025 22:20 Publikacja: 08.10.2024 14:00
Ewa Rutkowska, adwokatka z kancelarii KRK
Foto: tv.rp.pl
Przestarzałe i nie przystające do dzisiejszej rzeczywistości, w szczególności do rozwiązań cyfrowych – za takie jakiś czas temu unijni decydenci uznali regulacje składające się na prawo produktowe. Chodzi o wymogi odnośnie do wprowadzania na rynek, oznakowania, monitorowania bezpieczeństwa i reagowania na wypadki konsumenckie. A także o przepisy dotyczące odpowiedzialności cywilnoprawnej za szkody wyrządzone przez produkt.
Unia zdecydowała się zareagować, efektem jest rozporządzenie 2023/988 w sprawie ogólnego bezpieczeństwa produktów, które zacznie być stosowane już 13 grudnia tego roku. To ostatni dzwonek dla firm na rozpoczęcie przygotowań. Zwłaszcza, że na horyzoncie rysują się kolejne zmiany, wynikające z dyrektywy w sprawie odpowiedzialności za produkty wadliwe, która została przyjęta już przez Parlament Europejski w marcu tego. Rozpatrzenie tego projektu przez Radę planowane jest na 10 października. Czy przedsiębiorcy mają się czego obawiać? Jakie nowe rygory ich czekają? Czy efektem zmian może być wzrost cen oferowanych produktów? I wreszcie – na ile unijne regulacje wymusiły podjęcie prac nad zmianą krajowego ustawodawstwa? W konsultacjach mamy bowiem projekt zupełnie nowej ustawy o bezpieczeństwie produktów, który przewiduje możliwość nakładania na firmy kar sięgających 1 mln zł. O tym wszystkim rozmawiamy z Ewą Rutkowską, adwokatką, wspólniczką w kancelarii KRK Kieszkowska Rutkowska Kolasiński.
Czy deregulacja przyniesie realne korzyści? Jaką rolę w tym procesie odegra Rafał Brzoska? Prof. Elżbieta Chojna-Duch ocenia plany rządu i wskazuje kluczowe wyzwania związane z eliminacją barier prawnych.
Prawnicy od lat dyskutują o zaletach mediacji i pomysłach na jej upowszechnienie. Co zrobić, by wreszcie nastąpił przełom? O tym mówi Patrycja Starczewska, radczyni prawna z kancelarii Clyde & Co.
To nie jest ustawa, która ma na celu ochronę praw konsumentów czy banków. To ustawa, która ma przywrócić rzeczywiste prawo do sądu obywatelom – podkreśla dr Aneta Wiewiórowska-Domagalska z Ministerstwa Sprawiedliwości.
Gościem Tomasza Pietrygi w magazynie „Rzecz o Prawie” był prof. Konrad Raczkowski ekonomista z UKSW, Centrum Gospodarki Światowej oraz członek Związku Rzemiosła Polskiego, który ocenił sytuację geopolityczną wokół Ukrainy po nagłym zwrocie administracji Donalda Trumpa.
Polityka klimatyczna i rynek energii w Polsce: podstawy prawne, energetyka społeczna. praktyczny proces powołania i rejestracji spółdzielni energetycznych oraz podpisania umowy z OSD
Planowana przez rząd deregulacja przepisów stanowiących bariery dla przedsiębiorców powinna być szersza – stwierdził Wojciech Safian, Doradca Podatkowy, gość magazynu „Rzecz o Prawie” Tomasza Pietrygi.
Jazda na motocyklu to z całą pewnością wielka przyjemność, o czym zaświadczy każdy, kto chociaż raz miał okazję – legalnie, podkreślmy – poprowadzić maszynę na dwóch kołach.
Czy deregulacja przyniesie realne korzyści? Jaką rolę w tym procesie odegra Rafał Brzoska? Prof. Elżbieta Chojna-Duch ocenia plany rządu i wskazuje kluczowe wyzwania związane z eliminacją barier prawnych.
To nie USA, ale Unia Europejska wydała do tej pory najwięcej na pomoc wojskową dla Ukrainy. Teraz Bruksela przygotowuje nowy pakiet pomocowy na ten rok. Jego wartość może sięgnąć 40 mld euro.
W wywołanej przez Donalda Trumpa wojnie handlowej z Unią Europejską i Wielką Brytanią straty obu stron sięgną łącznie 10 bln dolarów, podliczyła Amerykańska Izba Handlowa w Brukseli. Zdaniem Amerykanów, to biznes z USA straci w tym starciu więcej.
Włochy niechętnie patrzą na pomysł wsparcia wojskowego dla Ukrainy. Sojusznicy Kijowa szukają sposobów na zebranie pieniędzy w Europie.
Węgierska partia rządząca Fidesz złożyła w parlamencie ustawę zakazującą organizowania w Budapeszcie parady równości.
Spółka Vectra po raz kolejny usłyszała zarzuty ze strony Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. – Wielokrotnie kwestionowaliśmy nieprawidłowo wprowadzane zmiany w umowach – stwierdził Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.
Pięć, a nie trzy godziny, mają mieć w przyszłości linie lotnicze na znalezienie rozwiązania dla swoich klientów w wypadku opóźnień - zakłada reforma praw pasażerów. Pracuje nad nią Unia Europejska.
Trzeba się zdecydować, czy chcemy, by wymiar sprawiedliwości był traktowany jako najlepsza lokata na rynku, czy jako narzędzie do dochodzenia przynależnych obywatelom roszczeń – mówi o projekcie ustawy frankowej dr Aneta Wiewiórowska-Domagalska, pełnomocnik ministra sprawiedliwości ds. ochrony praw konsumenta.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas