CIP czy CIF w umowach handlowych

Negocjując międzynarodowy kontrakt, w szczególności taki, który wiąże się z koniecznością przewiezienia określonej ilości ładunku na znaczną odległość, uwzględnić należy wiele elementów. Mylić się może ten, kto uważa że wystarczy wyznaczyć miejsce załadunku, miejsce docelowe i wynegocjować z kontrahentem, która strona ponosi koszt tego transportu.

Publikacja: 27.10.2017 06:50

CIP czy CIF w umowach handlowych

Foto: 123RF

Chociaż na pierwszy rzut oka, a nawet uwzględniając koszty, może się wydawać, że wybór pomiędzy takimi regułami jak FOB i FCA oraz CPT i CFR ze zbioru reguł Incoterms nie ma większego znaczenia dla stron kontraktu, to w praktyce różnice między nimi są zasadnicze.

Różnice te nie zawsze zostaną dostrzeżone. Można nawet powiedzieć, że w większości przypadków tak właśnie się stanie. A świadczyć to wówczas będzie tylko o tym, że dostawa towaru nastąpiła w ustalonym terminie. Zarówno strony kontraktu jak i przewoźnicy zaangażowani w przewóz ładunku sprostali zadaniu oraz nie zaszły żadne nieprzewidziane okoliczności, w szczególności mające charakter nagłych i trudnych do zapobieżenia wydarzeń.

Pozostało jeszcze 94% artykułu

PRO.RP.PL tylko za 39 zł!

Przygotuj się na najważniejsze zmiany prawne w 2025 r.
Wszystko o składce zdrowotnej, wprowadzeniu kasowego PIT i procedury SME. Raporty biznesowe, analizy ekonomiczne, webinary oraz użyteczne kalendarium.
Prawo w firmie
Rządowa deregulacja w Sejmie. Szybkie tempo prac i krytyka opozycji
Prawo w firmie
Najlepsze studia MBA w Polsce. Wyniki rankingu Perspektywy 2025
Prawo w firmie
Dialog między zamawiającymi a wykonawcami to priorytet. Debata "Rzeczpospolitej"
Prawo w firmie
Układy zbiorowe. Jest dobry sposób na ich upowszechnienie
Prawo w firmie
Przełomowy wyrok TSUE w sprawie odpowiedzialności zarządu za podatki spółki