Reklama
Rozwiń

Czy trzeba prowadzić ewidencję godzin pracy zleceniobiorcy?

Rejestr czasu poświęconego na realizację zlecenia nie ma takiego zakresu, jak ewidencja prowadzona dla pracownika. Nie należy wykazywać w nim nieobecności ani czasu nieświadczenia usług.

Publikacja: 27.12.2016 01:00

Czy trzeba prowadzić ewidencję godzin pracy zleceniobiorcy?

Foto: 123RF

- Świadczymy usługi komunalne. Prace polegają m.in. na: odśnieżaniu chodników, schodów, ciągów pieszo-jezdnych i ulic osiedlowych (zimą), zbieraniu śmieci, sprzątaniu klatek schodowych w zasobach spółdzielni mieszkaniowych i wspólnot mieszkaniowych, a w okresie wiosenno-jesiennym – na grabieniu liści, koszeniu trawników, pieleniu i przycinaniu krzewów. Osoby zatrudniane na umowy zlecenia same decydują, kiedy rozpoczynają pracę i kiedy ją kończą. Zależy to od wielu czynników – wielkości terenu, który obsługują, warunków atmosferycznych, różnorodności klatek schodowych (w starych kamienicach), różnej częstotliwości i zakresu wykonywanych czynności na poszczególnych klatkach schodowych (decydują mieszkańcy danej wspólnoty). Wynagrodzenie dotychczas ustalane było ryczałtowo. Jak podejść do wymogu prowadzenia od 2017 r. ewidencji czasu pracy zleceniobiorców? Zatrudnienie dodatkowego pracownika, który jeździłby po dużym mieście wojewódzkim i zapisywał rozpoczęcie oraz zakończenie prac poszczególnych zleceniobiorców jest technicznie niemożliwe. Scedowanie zapisów na zleceniobiorców może zaś spowodować chaos w wyliczeniach zapisanych przez nich godzin (różnorodne pomyłki w prowadzonej przez nich ewidencji). Z kolei zatrudnienie na każdego zleceniobiorcę osoby zapisującej czas jego pracy z każdego dnia pracy to nieekonomiczne podwojenie zatrudnienia w firmie (firma przestałaby istnieć). Co możemy zrobić, żeby dostosować się do wymogów nowej ustawy obowiązującej od stycznia 2017 r.? – pyta czytelniczka.

PRO.RP.PL tylko za 39 zł!

Twoje wsparcie decyzji biznesowych i pomoc w codziennej pracy.
Interpretacje ważnych zmian prawa, raporty ekonomiczne, analizy rynku, porady i praktyczne wskazówki ekspertów „Rzeczpospolitej”.
Prawo w firmie
40 proc. opłat za mieszkanie w kosztach biznesu? Jest to możliwe
Materiał Promocyjny
25 lat działań na rzecz zrównoważonego rozwoju
Prawo w firmie
Deregulacja po 100 dniach: rząd przyjął większość postulatów zespołu Brzoski
Prawo w firmie
Ofensywa deregulacyjna zdenerwowała biznes. „Trudno to wszystko śledzić”
Prawo w firmie
Prezes Urzędu Zamówień Publicznych z nowym zadaniem
Prawo w firmie
Jak odejść ze związku zawodowego