Giełdy kooperacyjne coraz silniej wpisują się w budowę tradycyjnych imprez targowo-wystawienniczych, towarzysząc takim wydarzeniom, jak i zdarza się, że są organizowane jako samodzielne imprezy. Co jest w nich takiego szczególnego, że wiele firm, z różnych regionów świata chętnie zgłasza w nich swój udział?
Szybko i tanio
Po pierwsze, udział w giełdach kooperacyjnych może być bezpłatny. Koszt, jaki musi ponieść przedsiębiorca, ogranicza się wówczas do podróży służbowych, noclegu i wyżywienia. Co więcej, zdarza się, że sam fakt zarejestrowania się na giełdzie i zaaranżowania kilku spotkań, daje bezpłatne wejściówki na towarzyszące giełdzie targi lub wystawy. Po drugie taka impreza to ograniczenie kosztów logistyki i czasu. Gdyby przedsiębiorca chciał udać się do jakiegoś kraju i po kolei odwiedzić kilku potencjalnych kontrahentów, musiałby poświęcić dużo czasu i na sam wyjazd, i na wcześniejsze zaaranżowanie takich spotkań.
W przypadku giełdy kooperacyjnej w jednym miejscu można przeprowadzić wiele takich rozmów. Ograniczony czas spotkań – zwykle rozmowy trwają ok. 30 minut – sprawia, że wszyscy nastawieni są na jasne i precyzyjne wyłożenie swoich planów, zamierzeń lub oczekiwań. I chociaż nie ma co liczyć na to, że w trakcie samej giełdy sfinalizowany zostanie jakiś kontrakt, to na pewno jest to dobry początek i punkt wyjścia do wynegocjowania umowy.
Ponadto w stosunkowo krótkim czasie można się przekonać, jakie są oczekiwania potencjalnych kontrahentów, co dzieje się na rynku (w branży), na którym działa przedsiębiorca, jakie są na nim nowe trendy, innowacje, prognozy itp.
Najpierw rejestracja
Jak działają giełdy kooperacyjne? Sam proces rejestracji i realizacji takiego spotkania jest bardzo prosty, a dzięki wykorzystaniu systemów informatycznych wszystko do momentu wyjazdu można załatwić, nie odchodząc od biurka.
Organizator giełdy (zrzeszenia przedsiębiorców, instytucje państwowe lub samorządowe, instytucje otoczenia biznesu i wspierające przedsiębiorczość, prowadzące międzynarodowe targi lub wystawy) ogłasza taką imprezę. Zwykle wskazuje, jakiego rodzaju działalności będzie dotyczyła giełda. Podaje także kluczowe daty, tj.: termin rejestracji, okres aranżowania spotkań i dzień (dni) trwania giełdy.
Firma, która chce wziąć udział w takim wydarzeniu, musi zamieścić (zwykle w katalogu online) profil swojej firmy, wskazując w nim przedmiot działalności i rodzaj oferty. Należy także zaznaczyć, jakie są oczekiwania przedsiębiorcy. Na przykład, czy będzie poszukiwać na giełdzie firmy zainteresowanej nabyciem jego produktów (usług), czy może sam jest zainteresowany zakupami, czy poszukuje kooperanta (podwykonawcy, dostawcy, dilera) lub chciałby rozwijać we współpracy z obcą firmą działalność badawczą.
Następnie, posługując się danymi zawartymi w katalogu, czyli kierując się opisami innych firm, należy wskazać tych przedsiębiorców, z którymi chcielibyśmy się spotkać. Zagraniczni przedsiębiorcy czynią podobnie. W ten sposób tworzony jest harmonogram spotkań. Zadaniem organizatora giełdy jest zebrać te informacje i poinformować przedsiębiorców o zarezerwowanych terminach, dostarczając im stosowny harmonogram. Później wystarczy pojawić się oznaczonego dnia we wskazanym miejscu, gdzie przy ponumerowanych stolikach czekać będą przedstawiciele poszczególnych firm. Dalej wszystko jest już w naszych rękach, aby jak najskuteczniej zaprezentować własną ofertę i pokazać firmę w jak najlepszym świetle, pamiętając, że zwykle jest na to niewiele czasu.
Warto jeszcze dodać, że w przypadku giełd kooperacyjnych o charakterze międzynarodowym organizatorzy zwykle zaznaczają, że oficjalnym językiem rozmów jest angielski. Oczywiście nic nie szkodzi na przeszkodzie, aby rozmowy z konkretnym przedsiębiorcą toczyły się w innym, ustalonym przez strony, języku.
Ponadto przedsiębiorcy powinni pamiętać, że zwykle okres rejestracji i aranżowania spotkań jest rozłożony w czasie. Jednak w praktyce – jeżeli firma jest naprawdę zainteresowana jak najefektywniejszym wykorzystaniem giełdy – najlepiej zarejestrować się jak najszybciej. Wtedy więcej firm będzie miało okazję zapoznać się z naszym profilem i wyrazić chęć spotkania. Zbyt późna rejestracja może sprawić, że terminarz przedsiębiorców, z którymi my chcielibyśmy się spotkać, będzie już wypełniony.
Przykłady zaproszeń
Aby pokazać, jak dużo odbywa się spotkań tego typu, poniżej prezentujemy zaproszenia na giełdy kooperacyjne. I to tylko takie, które zostały opublikowane przez ośrodek Enterprise Europe Network przy Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości.
Już 15 kwietnia taka impreza odbędzie się na Słowacji, w Popradzie podczas targów Tatra Expo Construction & Living. Wydarzenie kierowane jest przede wszystkim do firm działających w sektorze budownictwa: usługi, technologie, materiały, sprzęt, projektowanie, izolacje, HVAC oraz związanym z artykułami gospodarstwa domowego i wyposażenia wnętrz, w tym meblami. Termin rejestracji upływa 13 kwietnia.
Z kolei 20 kwietnia w Berlinie odbędzie się giełda dla przedsiębiorstw branży IT wyspecjalizowanych w sektorze medycznym (rejestracja do 10 kwietnia). W szczególności chodzi o przedsiębiorców oferujących:
- rozwiązania IT dla sektora medycznego i laboratoryjnego,
- oprogramowanie komputerowe dla szpitali, klinik rehabilitacyjnych i domów opieki,
- sprzęt i infrastrukturę IT,
- rozwiązania związane z telemedycyną.
Przedsiębiorcy działający w sektorze żywności mogą pomyśleć o wyjeździe do Barcelony. 27 kwietnia podczas Międzynarodowych Targów Żywności ALIMENTARIA 2016 odbędzie się tam giełda kooperacyjna poświęcona właśnie tej branży. Rejestracja będzie prowadzona do 13 kwietnia.
Z kolei firmy związane z branżą obróbki metali, inżynierii, ICT, elektroniki, górnictwa i budownictwa mogą dokonać rejestracji na giełdę kooperacyjną Business Rendez-Vous, która odbędzie się 25 maja w czeskiej Ostrawie. Oprócz firm produkcyjnych, organizatorzy liczą także na udział przedsiębiorców i instytutów badawczych, którzy poszukują partnerów do projektów o charakterze biznesowym i badawczo-rozwojowym. Spotkania odbędą się na terenie dawnej kopalni węgla Hlubina w Ostrawie. Rejestracja kończy się 1 maja.
Dwudniowa giełda będzie także towarzyszyć targom wodnym, które odbędą się we francuskim Montpellier. Impreza zaplanowana na 25 i 26 maja jest w szczególności adresowana do firm działających w branży technologii wodnych. W tym wypadku firmy zainteresowane udziałem powinny dokonać rejestracji najpóźniej do 18 maja. Także ta giełda jest bezpłatna.
Wyjazd do Katowic
Wreszcie na 10 czerwca zaplanowana jest trzecia edycja Polsko-Niemieckiej Giełdy Kooperacyjnej, która odbędzie się przy okazji X Forum Nowej Gospodarki, organizowanego w Parku Naukowo-Technologicznym Euro-Centrum w Katowicach. Ponieważ wiodącą tematyką X Forum będą transformacja energetyczna Polski południowej i budowanie miast przyszłości, dlatego proponowane spotkania B2B skierowane będą do firm działających w następujących sektorach:
- technologii energooszczędnych,
- odnawialnych źródeł energii (kolektory słoneczne, pompy ciepła, fotowoltaika),
- efektywności energetycznej,
- inteligentnych sieci energetycznych (automatyka budynkowa),
- budownictwa niskoenergetycznego,
- IT dla powyższych sektorów.
Rejestracja oraz wybór partnerów będzie prowadzony do 6 czerwca.
Nieco później, 17 czerwca, tematyka zrównoważonego budownictwa i efektywnego wykorzystania energii będzie kontynuowana w trakcie EU Sustainable Energy Week. Także temu wydarzeniu towarzyszyć będzie giełda kooperacyjna skierowana przede wszystkim do podmiotów działających w następujących branżach:
- energia odnawialna,
- budownictwo energooszczędne,
- inteligentne miasta (smart cities),
- energooszczędne środki transportu,
- zarządzanie energią,
- rekuperacja energii,
- inteligentne sieci elektroenergetyczne (smart grid).
Rejestracja na giełdę kooperacyjną upływa 8 czerwca.
Osoby zainteresowane udziałem w którejś w wymienionych giełd kooperacyjnych mogą znaleźć więcej informacji na stronie ośrodka Enterprise Europe Network przy Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (www.een.org.pl). Przede wszystkim umieszczone są tam linki prowadzące do stron organizatorów (gdzie można zdobyć szczegółowe informacje o każdym z zasygnalizowanych wydarzeń) oraz formularzy rejestracyjnych.